Norsepower rotors voor nieuwe UML producttankers
Norsepower, een leverancier van mechanische zeilen voor grote schepen in Finland, heeft een nieuwe deal gesloten met Union Maritime Limited (UML) om haar vloot van nieuwe productentankers uit te rusten met Norsepower Rotor Sails™.
De overeenkomst omvat leveringscontracten voor in totaal vier nieuwbouwschepen die worden uitgerust met rotorzeilen. Deze schepen worden gebouwd in China bij Fujian Southeast Shipbuilding Ltd. en bij Wuhu Shipyard Co. Ltd. Nog eens acht schepen zullen worden voorbereid voor rotorzeilen, zodat ze in de toekomst gemakkelijk kunnen worden aangepast.
De schepen, ontworpen door Shanghai Odely Marine Engineering Co, Ltd, zullen chemicaliëntankers zijn met een capaciteit van 18.500 ton draagvermogen (dwt). Elk schip wordt uitgerust met twee NPRS™, met Norsepower’s eigen explosiebeschermingsontwerp om te voldoen aan de strenge veiligheidsnormen die vereist zijn voor productentankers.
De schepen zijn speciaal ontworpen voor de St. Lawrence Seaway en de Great Lakes in de VS, met een doorvaarthoogte van maximaal 35,5 meter volgens de eisen van de bevrachter.
“Dit is een belangrijke mijlpaal voor Norsepower, omdat we voorop blijven lopen op het gebied van duurzame scheepvaartoplossingen”, zegt Heikki Pöntynen, CEO van Norsepower. “Met deze deal zullen we op korte termijn in totaal acht NPRS™ installeren op vier schepen, met een extra orderboek van acht zusterschepen die worden voorbereid met funderingen voor latere retrofit. Dit is een grote stap voorwaarts in onze missie om de maritieme industrie koolstofvrij te maken.”
Bhuvnesh Dogra, hoofd techniek bij Union Maritime Limited: “UML is een belangrijke voorstander van windaandrijving en het is een belangrijk onderdeel geworden van onze strategie voor optimalisatie van aandrijfenergie. We zijn verheugd om samen te werken met Norsepower om hun innovatieve producten te integreren in onze vloot en zo onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid te vergroten.”
Deze overeenkomst, die door Bureau Veritas is geclassificeerd met de klasseaanduiding “Wind Propulsion 2”, markeert de tweede Norsepower-order die volgens de BV-regels is geleverd, en de eerste volgens de gloednieuwe regels van het classificatiebureau voor windvoortstuwingssystemen (2024 BV NR206).
Deze deal betekent ook de serialisatie van de bouw van NPRS™ met een diameter van 4 meter, volledig gefabriceerd en geassembleerd in Norsepower’s nieuwe fabriek #002 in Dafeng, China, waarmee de verhoogde leveringscapaciteit van de nieuwe fabriek wordt bevestigd.
Norsepower Rotor Sail™ is een radicaal gemoderniseerde versie van de oude Flettner rotor. Het concept van de Flettner rotor werd voor het eerst bedacht door de Finse uitvinder en architect Sigurd Savonius en de Duitse ingenieur Anton Flettner in de jaren 1920. De eerste Atlantische oversteek – door een schip met alleen Flettner rotoren – vond plaats in 1926. Technische uitdagingen en de marktsituatie verhinderden echter een grootschaliger toepassing.
Honderd jaar later werd het bedrijfsconcept van Norsepower in eerste instantie ontwikkeld in samenwerking tussen de oprichtende bestuursleden Moray Martin van MB Martin and Partners Limited en Erik Floman van Korkia Venture Insight.
Bron: Norsepower persbericht


