WASP

Odfjell zet digitale tweeling in voor zeilende tankers

De Noorse rederij gaat digitale tweelingtechnologie en data-analyse gebruiken om de prestaties en routebepaling van door wind aangedreven chemicaliëntankers te controleren.

Odfjell zet een reisoptimalisatietool in op chemicaliëntankers om het brandstofverbruik en de uitstoot te verminderen.
De Noorse tankereigenaar heeft Syroco’s weerrouteplatform geïnstalleerd op twee van zijn schepen, Bow Olympus en Bow Optima.
Odfjells in 2019 gebouwde, 183 meter lange Hudong-klasse chemicaliëntankers onder Noorse vlag hebben 33 roestvrijstalen tanks en varen voornamelijk op trans-Pacifische routes.
Begin 2025 wordt Bow Olympus uitgerust met vier eSAIL’s van bound4blue, waardoor het de eerste tanker ter wereld wordt die gebruik maakt van deze baanbrekende windondersteuningstechnologie. Bow Optima zal waarschijnlijk volgen. Om het effect van de zeilen te optimaliseren, zal Odfjell de digitale weercalculatietool van Syroco inzetten.

Datagestuurde beslissingen

“Odfjell zet zich in voor een duurzame bedrijfsvoering en we zijn voortdurend op zoek naar verbeteringen om de klimaatvoetafdruk van onze vloot te verkleinen,” zegt Odfjell Vice President for Technology Erik Hjortland.
“Door datagestuurde beslissingen en investeringen in nieuwe technologie optimaliseren we onze manier van werken, met gedocumenteerde resultaten. Onze jarenlange inspanningen hebben de uitstoot van onze vloot aanzienlijk verminderd.”
De toevoeging van Syroco’s oplossing op deze eerste schepen met zeiltechnologie maakt deel uit van Odfjells voortdurende optimalisatie-inspanningen.

BSC

Windassist sponsor

Optimale routes berekenen

Syroco maakt gebruik van een digitale tweeling van het schip, machine learning en naval architecture principes om geoptimaliseerde routes te berekenen. De voorgestelde route houdt rekening met operationele beperkingen zoals aankomsttijd, zeegang, veilige navigatie en ladingspecifieke operationele parameters.
Syroco zegt dat de digitale tweeling een virtuele weergave is van een echt schip, gegenereerd met behulp van historische gegevens, computational fluid dynamics (CFD) studies en kunstmatige intelligentie.
Deze digitale tweeling houdt rekening met alle kenmerken van het schip: romp, wind, aanhangsels, voortstuwingssystemen, inclusief de windhulpsystemen indien aanwezig. Dankzij geavanceerde analysemogelijkheden kan de operator de impact van zijn beslissingen volledig begrijpen.
Met specifieke modellen voor bound4blue’s eSAIL in de digitale twin, houdt Syroco bij het berekenen van een geoptimaliseerde route rekening met de specifieke energiebehoeften en het voortstuwingsvermogen van de windvoorzieningen.
Het meet de specifieke besparingen die de zeilen opleveren en helpt het rendement van de installatie te bevestigen.

Lees dit artikel op de website van Riviera.
Beeld: Rivieramm.

Windassist sponsor