MOL lanceert WASP-schip van groen staal
Een nieuw multifunctioneel schip is het eerste dat gebruik maakt van groen staal en is uitgerust met milieuvriendelijke technologie, waaronder een MGO-motor en windaandrijving.
Mitsui O.S.K. Lines (MOL) heeft de oplevering aangekondigd van het multifunctionele schip Prima Verde. Het schip, dat geëxploiteerd wordt door MOL Drybulk en eigendom is van Daishin Shipping, werd gebouwd in Onomichi Dockyard. Volgens MOL heeft de Prima Verde verschillende milieuvriendelijke kenmerken en is het het eerste schip van welk type dan ook dat gebruik maakt van groen staal. Het is ook uitgerust met een motor die uitsluitend op mariene gasolie (MGO) kan lopen en een windondersteund voortstuwingssysteem.
MGO wordt beschouwd als olie van hoge kwaliteit en is veel duurder dan dieselolie voor de zeescheepvaart. MGO bestaat uit distillaten: bestanddelen van ruwe olie die verdampen tijdens destillatie en later condenseren van een gas in een vloeistof.
De romp van het schip is gemaakt van JGreeX, een groen staalmateriaal dat wordt geleverd door JFE Steel Corporation. Dit materiaal vermindert de CO₂-uitstoot aanzienlijk door emissiereducties van het staalproductieproces toe te wijzen aan geselecteerde staalproducten.
Nederlandse windondersteuning
Het schip wordt aangedreven door een motor van Japan Engine Corporation, ontworpen om uitsluitend op MGO te varen. De motor heeft een hoge verbrandingsefficiëntie en een lagere kooldioxide-uitstoot in vergelijking met conventionele alternatieven. Daarnaast beschikt het schip over twee VentoFoil windondersteunde voortstuwingssystemen van de Nederlandse fabrikant Econowind. MOL Techno-Trade, Ltd. treedt op als verkoopagent voor deze systemen.
Het schip past in het streven van de MOL Group om de uitstoot van broeikasgassen tegen 2050 tot nul te herleiden, zoals beschreven in de MOL Group Environmental Vision 2.2.
Met een LOA van 129,66m en een dwt van 17.611 vaart de Prima Verde onder Liberiaanse vlag.
Bron en beeld: World Cargo News.


