Zonder windenergie dreigt massale kapitaalvernietiging
Windenergie wordt een sleuteltechnologie voor de scheepvaart, nu een rapport van het UCL Energy Institute onthult dat zonder de toepassing van windenergie de voortijdige sloop dreigt van een vloot ter waarde van $ 400 miljard.
In een nieuw rapport van het Energy Institute van London University College wordt erop gewezen dat de snelle energietransitie zou kunnen leiden tot “voortijdige sloop” van meer dan een derde van de wereldwijde koopvaardijvloot, ter waarde van meer dan 400 miljard USD, tenzij de schepen dure aanpassingen ondergaan om concurrerend te blijven in het kielzog van nieuw broeikasgasbeleid en een bredere energietransitie.”
Het rapport onthult dat bestaande schepen en nieuwbouwschepen die nog in bestelling zijn, twee keer zoveel uitstoot zullen produceren als is toegestaan onder een koolstofbudget dat is afgestemd op 1,5°C, wat een hele reeks risico’s op veroudering aan de aanbodzijde en overaanbod aan de vraagzijde met zich meebrengt.
BAR Technologies, een pionier op het gebied van duurzame maritieme innovatie, onderstreept de cruciale rol die windaandrijving kan spelen bij het verminderen van de risico’s die gepaard gaan met het koolstofarm maken van de scheepvaartindustrie. Dit komt tegen de achtergrond van toenemend bewijs dat de vooruitgang in de richting van de broeikasgasreductiedoelstellingen van de IMO ernstig tekortschiet en dat er twijfels blijven bestaan over de prijs en beschikbaarheid van koolstofarmere brandstoffen. BAR Technologies dringt er bij de scheepvaart op aan om het immense onaangeboorde potentieel van windenergie te erkennen als een zelfvoorzienende, emissievrije en direct beschikbare energiebron.
Onterechte hoop op koolstofarme brandstoffen
De scheepvaart staat voor steeds grotere uitdagingen op het gebied van decarbonisatie, aangezien de opkomende concurrentie voor schonere brandstoffen de vraag naar maritieme brandstoffen plaatst tegenover andere, meer gehomogeniseerde sectoren zoals de luchtvaart. De nieuwe vraag zal naar verwachting leiden tot hogere premies, waardoor exploitanten kwetsbaar worden voor een tweesnijdend zwaard van stijgende brandstofkosten en onvermijdelijke boetes als de reductiedoelstellingen niet worden gehaald. Dit wordt nog verergerd door de beperkte koopkracht van kleinere vlootexploitanten. Uit actuele gegevens van Alphaliner blijkt bijvoorbeeld dat van de top 100 grootste containerrederijen 76 rederijen minder dan 50 schepen exploiteren, en 28 daarvan slechts 10 of minder schepen.
Gezien het verdere verwaterende effect van een toekomst met meerdere brandstoffen voor de scheepvaart, is er nu een aanzienlijk risico dat exploitanten te veel hoop vestigen op biobrandstoffen en andere koolstofarme soorten alleen. De scheepvaartindustrie moet dringend kijken naar windaandrijving om deze problemen op te lossen. Wind Assisted Propulsion System (WAPS)-technologieën bieden een unieke bescherming tegen de volatiliteit van de energiemarkt en andere risico’s in de toeleveringsketen. In tegenstelling tot gefabriceerde brandstoffen is wind oneindig overvloedig, wordt het aan boord geoogst, is het gratis op het punt van gebruik en is het niet onderhevig aan dezelfde technologische, economische en marktgerelateerde verstoringen.
Misvatting over onbetrouwbaarheid windenergie
De misvatting dat windaandrijving complex en onbetrouwbaar is, gaat voorbij aan een schat aan gegevens die het tegendeel aantonen. Gemiddeld over een langere periode laten veel van de populairste vaarroutes een voorspelbare en consistente beschikbaarheid van wind zien in hindcasts. Wind kan de afhankelijkheid van brandstof onmiddellijk en blijvend verminderen, ongeacht het type bunkerbrandstof. “We bevinden ons op een cruciaal moment”, zegt John Cooper, CEO van BAR Technologies. “De scheepvaartindustrie moet windaandrijving nu serieus nemen als een belangrijke hulpbron en zich doelbewuster inzetten om de zorgen rond operationele complexiteit en betrouwbaarheid weg te nemen. Als natuurlijke hulpbron zal de hoeveelheid wind die beschikbaar is om te oogsten op elke reis fluctueren, maar de gegevens zijn heel duidelijk: als het gemiddelde over een langere periode wordt berekend, is wind een stabiele, betrouwbare en zeer overvloedige hulpbron die effectief kan worden ‘gebunkerd’ langs veel handelsroutes.”
Vorige week, tijdens de RINA-conferentie, werden in de windsessies ook nieuwe technieken geïdentificeerd voor het maximaliseren van de opbrengst van windbunkeren door het toepassen van koers- en snelheidscorrecties. Cooper voegde hieraan toe: “De digitale technologie bestaat om officieren en bemanning te ondersteunen bij het toepassen van effectieve oogsttechnieken en het veilig en gemakkelijk bedienen van WASP. Door gebruik te maken van tientallen jaren aan meteorologische gegevens en moderne routeringstechnologie en met onze WindWings, zijn we ervan overtuigd dat de scheepvaart een brandstofvoordeel uit eigen bron kan behalen dat andere industrieën eenvoudigweg niet kunnen evenaren.”
Bronnen: nieuwsbrieven Clippingnews, Shippingandoceans en MarineLink


