Mensgerelateerde kwesties op WASP-schepen onderzocht
Partners in het OptiWise-project van de EU kwamen bij elkaar in de maritieme testlocatie, het SSPA Maritime Center van RI.SE, om HMI-tests (mens-machine-interface) van de windaandrijving uit te voeren in de brugsimulator.
‘Het doel van deze tests is het verzamelen van input van zeelieden over de gebruikersinterface, de getoonde informatie, de bruikbaarheid en gebruikerservaring van de functionaliteiten en hun integratie met bestaande navigatiesystemen op de brug,’ zegt Nicole Costa, de taakleider. ‘We zullen ook beoordelen hoe deze factoren het werk van de zeelieden beïnvloeden en hun trainingsbehoeften identificeren voordat ze een schip met windaandrijving gaan bedienen.’
De toepassing van windaandrijving verandert de manier waarop schepen worden bediend en hoe ze reageren in vergelijking met traditionele aandrijving op brandstof. Dit vereist nieuwe controlesystemen aan boord en nieuwe manieren van werken op het gebied van routeplanning, navigatie en manoeuvreren. Dit deel van het OPTIWISE-project richt zich op dergelijke vragen, met name de navigatie en het manoeuvreren van tankers met behulp van OceanWings’ vleugelzeilen.
Wat is nieuw?
Windaandrijving in dit formaat is een nieuwe technologie en studies naar menselijke factoren op dit gebied ontbreken. Het OPTIWISE-project richt zich niet alleen op technische vragen, maar ook op operationele en mensgerelateerde kwesties en onderzoekt hoe zeelieden omgaan met windaandrijving en hoe ze het brandstofverbruik kunnen verminderen. Deze HMI wordt geproduceerd door OceanWings, een ontwikkelaar en leverancier van nieuwe en innovatieve windondersteunde voortstuwingssystemen (WAPS).
Partners in het Optiwise project zijn:
OceanWings: ontwikkelaar en leverancier van de vleugelzeilen en het bijbehorende besturingssysteem.
Het team van RISE Research Institutes of Sweden, voor het uitvoeren van simulaties, gebruikerstests, gegevensverzameling en analyse.
Euronav: vier zeevarenden met ruime ervaring aan boord van tankers nemen deel aan dit onderzoek en helpen om de integratie van windaandrijving te evalueren.
FIMC: coördineert het OPTIWISE-project en ondersteunt bij de waarnemingen.
MARIN (Maritime Research Institute Netherlands): werkt samen met RISE aan de betrokkenheid van zeilers bij de ontwikkeling van windvoortstuwing. Zij ondersteunen met de observaties, vragenlijsten voor deelnemers en het gebruik van eye-tracking om het gebruik van het besturingssysteem in de simulator te analyseren.
Bron: RISE.
Foto: Ocean Wings.


