Nieuws

Union Maritime wil hele eigen vloot verduurzamen

Het eerste schip met rotorzeilen van de Britse rederij Union Maritime is opgeleverd. Geen baanbrekend nieuws, maar wel is het interessant dat de rederij haar volledige nieuwbouwvloot wil uitrusten met windondersteuning.

De rederij wil onder de vlag van het Aeropower-project alle 34 geplande nieuwbouwschepen uitrusten met onder meer Flettner-rotoren en vaste vleugelzeilen.
De eerste van Union Maritime’s geplande wind-ondersteunde schepen, de 18.500-dwt tanker Buran, is vertrokken voor zijn eerste reis van China naar Singapore. Dit markeert de commerciële introductie van de AeroPower-vloot van het bedrijf. Verwacht wordt dat windondersteunde voortstuwing tot 10% van de jaarlijkse energiebehoefte van elk schip zal dekken.

Wind opzoeken

De levering van een eerder zusterschip met een ‘windklare’  configuratie bood de mogelijkheid om het voordeel van windaandrijvingstechnologie op echte routes te modelleren. Union Maritime testte met behulp van een ‘digitale tweeling’ simulatie elke echte reis met rotorzeilen, waarbij de werkelijke routes werden vergeleken met voor de wind geoptimaliseerde routes.

Analyse toonde aan dat voor een schip met rotorzeilen het opzoeken van winderiger weer op een route in plaats van alleen de kortste weg te volgen grotere brandstofbesparingen en emissiereducties opleverde. Op een wind-geoptimaliseerde route verminderde een windondersteund schip de CO₂-uitstoot met 3,4%, ten opzichte van een schip dat de kortste route nam.

Shiptron

Windassist sponsor

Trainingsprogramma

Opvallend is ook dat Union Maritime samen met de Britse Warsash Maritime Academy en het Finse Wärtsilä werkt aan de ontwikkeling van een simulator-trainingsprogramma. Daarbij ligt de focus niet alleen op brandstofbesparing, maar ook op de veiligheid tijdens het manoeuvreren en in noodsituaties. Dit is een cruciaal aspect voor de veilige en succesvolle integratie van windtechnologie in de commerciële scheepvaart. Dit sluit aan bij soortgelijke initiatieven van onder andere Econowind en het Duitse trainingsinstituut Mariko, wat onder andere betrokken was bij simulator-training voor de rotorzeilinstallatie op de Fehn Pollux.

Bronnen: de websites van Riviera, Marinelink en Archive today.
Beeld: Riviera

Windassist sponsor