WASP

Resultaten van het Optiwise-project

Het Europese Optiwise-project richt zich op het verlagen van de uitstoot in de scheepvaart door middel van windondersteunde voortstuwing. Het programma onderzoekt de optimalisatie van windassisted schepen, inclusief de mechanische voortstuwing en operationele inzet.

Aan het project werken meerdere Europese partners mee, waaronder het Nederlandse MARIN en het Zweedse RISE. Nu is een webpagina gepubliceerd waarop de eerste projectresultaten te raadplegen zijn.

Geen verrassing voor zeilers

Naast het optimaliseren van de prestaties van zeilsystemen, wordt er ook onderzoek  gedaan aan de manoeuvreerbaarheid van windassisted schepen en de interactie tussen deze systemen en de bemanning.
Voor zeevarenden met zeilervaring is het geen verassing dat dit een cruciaal aandachtspunt is.

De brugsimulaties hebben aangetoond dat het integreren van windondersteunde voortstuwing op een schip van invloed is op de werkzaamheden aan boord, waardoor geavanceerde gebruikersinterfaces nodig zijn waarmee de bemanning kan communiceren met het zeilsysteem. De simulaties hebben diepgaand inzicht gegeven in het situationeel bewustzijn, de werkdruk en procedurele veranderingen.

BSC

Windassist sponsor

Routering

De resultaten wijzen op een verschuiving in de routebepaling en het manoeuvreren als gevolg van windvoortstuwing, waardoor nieuwe beslissingen en acties tijdens de route nodig zijn. Officieren moeten parameters zoals wind, snelheid en de afstand tot andere schepen op een andere manier monitoren en communiceren met het zeilbesturingssysteem voor optimale prestaties en veiligheid.

Bestaande procedures voor het beoordelen van de manoeuvreerbaarheid en koersvastheid van conventioneel aangedreven schepen in de ontwerpfase zijn niet geschikt voor schepen met aanzienlijke windaandrijving. In het kader van het OPTIWISE-project zijn nieuwe methoden ontwikkeld om schepen met windaandrijving te beoordelen.

Bron en beeld: Optiwise.

Windassist sponsor