Klimaatneutrale chartercatamaran
MODX 70 is een innovatieve catamaran waarbij op alle terreinen gestreefd is om de footprint zo klein mogelijk te maken.
Na de zeilende vrachttrimaran uit de vorige Windassist, dus nu een uitstootloos charterschip natuurlijk weer uit Frankrijk. Het befaamde ontwerpbureau VPLP Design tekende voor het ontwerp en het schip werd verder ontwikkeld door Ocean Developpement.
De romp van de catamaran is gebouwd met gedeeltelijk biologisch geproduceerde beer Infugreen en daarnaast van gerecyclede PET flessen en kurk en vlas. De bouwwijze is zo licht mogelijk gehouden om het gewicht te verminderen en zo het gedrag in zeegang optimaal te houden.
De MODX 70 beschikt over twee geautomatiseerde soorten voortstuwing waardoor er geen CO2-uitstoot is. Ze kan volledig elektrisch varen of in combinatie met geautomatiseerde en intrekbare Aeroforces-vleugelzeilen die speciaal voor het project zijn ontwikkeld.
De volledig geautomatiseerde tuigage is misschien wel het meest verbazingwekkende kenmerk, want de twee intrekbare carbon masten – een op elke romp – ondersteunen elk een 125 m² grote opblaasbare vleugel. Deze twee vleugels zorgen voor 35% betere prestaties in vergelijking met een conventionele tuigage met hetzelfde zeiloppervlak. Naast de zonnepanelen dragen de verstelbare schroeven al zeilend bij aan het laden van de enorme batterijbank. Het schip zou gemiddeld 10 knopen kunnen varen. De elektrische aandrijving houdt het zonder zeilaandrijving 100 mijl vol. Een waterstofoptie is momenteel in ontwikkeling.
Gebruikmakend van de mogelijkheden van de dubbele vleugelzeilen (immers zonder verstaging), besloten de architecten om een volledig dek vol te leggen met 70 m² zonnepanelen. Kielen met een lage aspect-ratio bieden de mogelijkheid voor droogvallen. De leefruimte onderdeks bestaat uit een leefruimte van bijna 200 m².
Dit voorjaar ging de eerste MODX 70 te water en na het plaatsen van de tuigage zijn in de zomer de tests van het strenge Franse keuringsbureau.
Info: VPLP Ontwerp
Youtube-video


