Nieuws

Zeekaarten eruit? De ontwikkelingen

Al geruime tijd circuleren de berichten dat er straks geen papieren zeekaarten meer beschikbaar zijn. Deze berichten ontstonden op basis van verwarrende signalen van de British Admiralty.

Wie alleen in de vrije tijd vaart heeft mogelijkheden om de navigatie digitaal voort te zetten, maar wie beroepshalve vaart en valt onder de IMO-Solas regelgeving moet nadenken over een oplossing. Meerdere kapiteins van zeilende zeeschepen staken daarover hun licht op bij Jan Maat van Harri Trading, de agent van de British Admiralty in Rotterdam. Reden voor een gesprek.

Zeemanschap als keuze

De oplossing van de ‘grote’ koopvaardij is eenvoudig maar duur: Deze schepen kunnen werken met twee geheel gescheiden ECDIS systemen. Vanaf 1 juni 2012 is ECDIS gefaseerd ingevoerd voor alle schepen groter dan 3000 GT en passagiersschepen groter dan 500 GT. Die gescheiden opstelling moet serieus genomen worden: aparte voeding en noodvoeding, aparte software, aparte antennes en een goed gescheiden plek op de brug. De investering voor die oplossing kan oplopen tot meerdere tienduizenden euro’s.

Jan Maat staat aan het roer bij Harri Trading

Jan Maat: “Veel zeegaande charterschepen beschikken niet over de fondsen om zo’n investering te doen”. En Maat stelt dat daarnaast een overweging van zeemanschap geldt: immers er zijn gebieden waar GPS gestoord wordt als gevolg van geopolitieke conflicten, de Oostzee en het oostelijk bekken van de Middellandse Zee worden vaak genoemd. Als de GPS uitvalt of onnauwkeurig is, zal zelfs het duurste elektronische navigatiesysteem geen accurate positie leveren.

Maat: “Alweer even geleden was er opeens even geen GPS meer rond de Maasmond. In de Rotterdamse haven gaat het verhaal dat een Russisch schip testte hoe ze onze lokale economie konden stilleggen.” Ook voor jachten die niet onder het Solas regime vallen raadt Harri Trading aan om tenminste overzeilers en bijvoorbeeld een recente Almanac en beter nog: de essentiële Admiralty Sailing directions mee te nemen.

Een voorlopige oplossing

Veel zeegaande charterschepen kozen voorlopig een oplossing die voldoet aan de regelgeving en die ook nog praktisch en betaalbaar is. Die schepen hebben een volledige set bijgewerkte papieren kaarten aan boord (die veelal jarenlang kunnen worden bijgewerkt) en daarnaast een digitale ‘jachtenset’ met kaarten die voor de watersportsector gemaakt zijn, maar die niet voldoen aan de Solas eisen.

WASP EZS

Windassist sponsor

Met een dergelijk correctiestempel voldoet een papieren zeekaart aan de SOLAS eisen.

Of – en in hoeverre – die papieren kaarten ook daadwerkelijk op de kaartentafel terechtkomen is een goedbewaard geheim. Maat: “Het bericht over het verdwijnen van de papieren kaarten is echt niet nieuw. Vijftien jaar geleden kwam er (ook) al zo’n bericht, tien jaar geleden nog eens en even geleden ook weer eens. Het lijkt nu alleen wel wat serieuzer te zijn omdat de UKHO er nu ook een einddatum aanhing die overigens inmiddels ook steeds weer wordt uitgesteld.”

Grote koopvaardij en ‘de rest’

Maar is het realistisch om in vier jaar tijd papieren kaarten uit te zwaaien? Volgens Harri Trading is het antwoord daarop tweeledig. “Als dat echt zou moeten gebeuren, dan zullen de diverse gezaghebbende nautische instanties tussen nu en die tijd echt ongelooflijk veel werk moeten verzetten en bijvoorbeeld ook de regelgeving aanpassen. De huidige regelgeving is vooral gericht op de (echt) grote scheepvaart: de koopvaardij, de marine en de cruisevaart. Daarvoor is het heel logisch dat er digitaal wordt gevaren, maar er is internationaal gezien ontzettend veel kleinere scheepvaart, waaronder bijvoorbeeld de zeegaande chartervaart, pilots, veerdiensten, werkschepen, overheidsvaartuigen, sleepboten, pontons en vissers. Die branches worden een beetje vergeten.”

Een ‘light’ Ecdis?

Internationaal gezien is het dan ook een te grote stap volgens Maat: “Ik kan me niet voorstellen dat ze bijvoorbeeld in Azië zonder papieren kaarten kunnen want daar zijn hele lokale vloten die echt nog niet digitaal varen.” Veel derdewereldlanden hebben dan ook geprotesteerd tegen de voornemens van de Britten. Inmiddels wordt nagedacht over het invoeren van een ‘light’ versie van de Ecdis-systemen die voldoen aan de gewenste regelgeving en die minder ruimtebeslag innemen en betaalbaar kunnen worden geïmplementeerd. Of dit ook wereldwijd de behoefte aan papieren zeekaarten zal doen afnemen blijft de vraag, gezien de onzekerheden omtrent het gewaarborgde beheer van elektronisch gestuurde datasystemen en de regie erover. Bij Harri Trading is voorlopig de vraag naar papieren kaarten gestegen als direct gevolg van de politieke onrust op de wereldzeeën.

Bron en beeld: eigen nieuwsgaring (KJH)

Windassist sponsor