Superjacht catamaran bij Huisman
Al eerder schreven we over het inzetten van meerrompschepen als oplossing voor het terugdringen van uitstoot. Na de Fransen en de Italianen stort de Nederlandse werf Huisman zich op deze veelbelovende ontwikkeling.
Mechanische zeilen rukken op in de commerciële scheepvaart, bij superjachten is het een kwestie van tijd, denkt het Nederlandse Royal Huisman. Deze week presenteerde de jachtbouwer, bekend van hun zeilende superjachten, hun concept AERA. Dat jacht laat zich nog het best omschrijven als een superjacht van 50 meter met een enorm mechanisch zeil op het dak. Royal Huisman noemt AERA ‘een realistische droom’.
Royal Huisman AERA
Een superefficiënt zeiljacht én een of motorjacht met enorme windondersteuning ineen. Foto’s Royal Huisman
Bij AERA wordt een geavanceerd vleugelzeil van Rondal gecombineerd met een efficiënt DC-elektrisch netwerk. Het jacht heeft een intrekbaar voortstuwingssysteem, Rondal captive-mooringlieren, een energieopslagsysteem (gecomprimeerde waterstof, brandstofcel en accu’s), Rondal hydrogeneratoren, generatoren met variabel toerental, HVO-biodiesel brandstoftanks en laserbuitenverlichting.
De potentiële opvarenden van dit zeilende superjacht kunnen op verschillende dekken terecht.
Het resultaat van de AERA-samenwerking is een totaal nieuw soort superjacht in hybride catamaran-vorm, waar je op twee manieren naar kunt kijken: een superefficiënt zeiljacht met automatische systemen die het zeilen makkelijker maken of een motorjacht dat enorme windondersteuning krijgt waardoor emissies vrijwel nul worden. AERA is een jacht waarbij je niet hoeft te kiezen tussen zeil of motor, stelt Royal Huisman. ‘Je geniet van de flexibiliteit en de sensatie van beide.’
Nieuwe technieken aan boord.
Er is meerdere jaren aan gewerkt met zusterbedrijf Rondal, ontwerper Cor D. Rover en Artemis Technologies. Daarin wordt volgens de werf ‘een hele gereedschapskist aan baanbrekende technologieën ingezet’ om efficiëntie te verhogen en emissies te verlagen. ‘Een realistische droom’, noemt Jurjen van ‘t Verlaat van de bouwer uit het Overijsselse Vollenhove AERA. ‘Het is een combinatie van alle technische ontwikkelingen waar we de afgelopen jaren mee bezig zijn geweest. Klaar om toe passen en sommige al deels gebruikt in onze jachten.’
‘Na een paar maanden ideeën uitwisselen, waren we ervan overtuigd dat een catamaran het perfecte platform was: zowel vanwege de psychologische benadering van een vast vleugelzeil als de inherente stabiliteit van een cat onder zeil. En daarbovenop krijg je fenomenale dekken’, aldus Cor D. Rover.
Roterend vleugelzeil
Het door Artemis Technologies ontwikkelde vleugelzeil met verstelbare flaps is krachtiger en tegelijk eenvoudiger, stiller en gebruiksvriendelijker dan traditionele zeilen. Het kan 360 graden roteren én volledig ontkrachten, terwijl het rechtop blijft staan. Er zijn geen extra zeilen nodig, geen schoten, blokken, furlers of lieren op het dek, en geen lierkasten die onderdeks ruimte innemen. Twee elektromotoren rond de mastkolom in het jacht draaien de vleugel. Hydraulische cilinders sturen de verstelbare flaps langs de achterrand om lift en voortstuwing te genereren, of om de vleugel volledig te neutraliseren door hem in lijn te brengen met de wind.
bron: Schuttevaer, Kees-Jan Visser, Foto © Royal Huisman
Meer over multihulls:


