Zeilenproducent CWS haalt 12 miljoen euro op
Zeilenproducent CWS gaat het toekomstige vrachtschip van de rederij Windcoop uitrusten. Het bedrijf heeft zojuist 12 miljoen euro opgehaald om zijn productiecapaciteit op te bouwen en volledig operationeel te worden.
De wind waait in de goede richting in Saint-Nazaire. Tenminste voor het Parijse bedrijf Computed Wing Sail (CWS), dat zich in de zomer van 2024 aan de voet van de brug van de industriestad heeft gevestigd. De start-up, die stijve zeilen voor vrachtschepen ontwikkelt, heeft een eerste rederij gevonden, het Bretonse Windcoop, die bereid is om zijn vleugels op zijn schip te installeren. Gesterkt door deze toezegging heeft het bedrijf zojuist 12 miljoen euro opgehaald, waarvan 6 miljoen euro aan kapitaal bij Supernova Invest en twee fondsen met het Bpifrance-keurmerk: het fonds voor decarbonisatie van de maritieme sector en het SPI-fonds. De rest van het opgehaalde bedrag is afkomstig van converteerbare obligaties (lening).
Op weg naar productie
Met dit bedrag kan CWS zijn productiecapaciteit opbouwen. “We hebben momenteel veertig medewerkers, waarvan twee derde in Parijs en een derde in onze productiefabriek in Saint-Nazaire. Het doel is om eind 2026 60 mensen in dienst te hebben, gelijk verdeeld over de twee vestigingen”, zegt Bruno Toubiana, medeoprichter van het bedrijf. Na afloop van deze operatie neemt hij de functie van financieel directeur op zich en laat hij zijn plaats als directeur over aan Laurent Schneider-Maunoury. Laurent Schneider-Maunoury heeft bij verschillende industriële groepen gewerkt (Safran, Daher) en was sinds 2017 voorzitter van Naval Energies, een Frans bedrijf dat gespecialiseerd is in hernieuwbare mariene energie.
Een asymmetrische vleugel die van koers verandert
Deze fondsenwerving vindt plaats in een context van complexe industrialisering voor zeiltechnologieën, waarbij de orders van reders over het algemeen minder talrijk zijn dan verwacht. En het is niet de recente positionering van de IMO, die haar tekst om de uitstoot van broeikasgassen te beperken met een jaar heeft uitgesteld, die de sector nieuw leven heeft ingeblazen. “We komen na andere technologieën op de markt, maar we zijn de enigen met een asymmetrische vleugel die voor alle windrichtingen is geoptimaliseerd”, voegt Bruno Toubiana toe. CWS heeft namelijk een patent op zijn vouwmechanisme waarmee de vleugel kan worden omgedraaid, waardoor efficiënt van koers kan worden veranderd.
Een eerste welkome bestelling
Dit argument overtuigde Windcoop voor zijn eerste schip, dat in 2027 te water zal worden gelaten en drie vleugels van 350 m² zal hebben. “Deze eerste bestelling was essentieel. Voor investeringen in een complex product eisen financiers dat er eerst een systeem onder reële omstandigheden wordt verkocht”, legt Bruno Toubiana uit. Hoewel het moeilijk is om de algemene efficiëntie van het systeem te voorspellen, omdat die afhankelijk is van het aantal vleugels en de grootte van het vrachtschip, streeft CWS naar een brandstofbesparing van meer dan 50% voor dit eerste schip van 91 meter.
Versnelling van de commerciële ontwikkeling
Hoewel het bedrijf al kan rekenen op een eerste scheepseigenaar, wil de industriële start-up deze fondsenwerving ook gebruiken om zijn commerciële ontwikkeling te versnellen. CWS zal begin 2026 een eerste demonstratiemodel op ware grootte installeren in Montoir-de-Bretagne om meer efficiëntiegegevens te kunnen tonen aan potentiële klanten.
Het zal vooral het tweede gigantische zeil zijn, naast dat van de SolidSail van Chantiers de l’Atlantique, dat in de lucht boven Saint-Nazaire zal wapperen.
Bron: Benjamin Robert voor Journal des Entreprises.
Beeld: Het schip van Windcoop met CWS zeilen (Windcoop).


