Zeilvracht Zee

Neoliner maakt eerste succesvolle oceaanoversteek

De eerste commerciële ro/ro zeilboot ter wereld, de 136 meter lange Neoliner Origin, kwam op 30 oktober 2025 aan in de haven van Baltimore na een uitdagende trans-Atlantische eerste reis vanuit Saint-Nazaire, Frankrijk.

Volgens Neoline werd twee dagen na de reis het bovenste paneel van het achterste hoofdzeil, een van de vier zeilen van het schip, beschadigd tijdens een zware Atlantische storm. De Neoliner Origin vervolgde zijn reis in hybride modus, zeilend op de onbeschadigde voorste mastzeilen samen met zijn diesel-elektrische motorvermogen.

Door het slechte weer kwam het schip op vrijdag 24 oktober na zonsondergang aan bij de Franse buitenpost Saint Pierre en Miquelon voor de kust van Canada. Het bedrijf zond het evenement live uit en nodigde de bewoners uit om langs de kustlijn te komen kijken naar deze historische aankomst. Het schip zou op zaterdag naar de commerciële haven varen om zijn eerste lading te lossen, maar het bedrijf liet de bewoners weten dat het om commerciële en technische redenen slechts een korte stop zou zijn.

Na reparaties voer het schip door naar Baltimore. Oorspronkelijk zou het op 29 oktober aankomen, maar dat werd later uitgesteld tot 30 oktober. Een welkomstceremonie in Baltimore is uitgesteld tot de tweede reis, en in de Franse kolonie is gezegd dat er een feest zal worden gehouden bij de tweede ronde, wanneer het schip aan zijn terugreis naar Frankrijk begint.

Opwinding

Neoliner initieert een directe maritieme verbinding tussen het Franse vasteland en de archipel St. Pierre en Miquelon.
Er heerste grote opwinding in de kolonie omdat het na vele jaren, waarin alle vracht via Halifax, Canada, moest worden vervoerd, weer een directe verbinding met Frankrijk had. Gezien de snelheid van het schip en zijn vermogen om gekoelde vracht te vervoeren, hoopt men dat het kan worden gebruikt om vers fruit en groenten naar de eilanden te vervoeren.

WASP EZS

Windassist sponsor

Tijdens de lanceringsceremonie in Frankrijk benadrukten vertegenwoordigers van het bedrijf dat dit het resultaat was van tien jaar werk, maar zij zien het schip als een prototype voor een grotere dienst. Het schip zal naar verwachting tot 80 procent minder uitstoot produceren dan een traditioneel vrachtschip.
De bemanning en het schip zullen nog aan elkaar moeten wennen, wat meer tijd zal vergen. Er zal o.a. meer training nodig zijn op het gebied van weerrouting.

Plannen voor een tweede schip met oplevering in 2028.

Bron: Rick Spilman op Old Salt Blog en Priya Anika Rajan op worldports.org.
Afbeelding: Neoliner.

Windassist sponsor