Aerodynamische interferentie begrijpen bij gebruik esails
Scheepseigenaren moeten zich bewust zijn van aerodynamische interferentie bij het installeren van windondersteuning op vrachtschepen, de zogenaamde WAPS. bound4blue ontwikkelde een eigen oplossing om het windenergiepotentieel te helpen maximaliseren.
Nu windenergie een belangrijke rol speelt bij de overgang naar groene energie in de scheepvaart, wordt het steeds belangrijker om de zeiltechnologie van de volgende generatie te optimaliseren voor maximale commerciële en milieuvoordelen. bound4blue waarschuwt scheepseigenaren en -exploitanten dat de aerodynamische efficiëntie van zeilen wordt beïnvloed bij installatie van meerdere eenheden. Op de Windconferentie 2024 van het Royal Institute of Naval Architects (RINA) op 22 en 23 oktober, liet bound4blue de eigen oplossing zien.
Ontwrichtende invloed
“Het is niet zo eenvoudig als één WAP-eenheid hebben die een vermogen van x genereert en ervan uitgaan dat vier zeilen 4x zullen produceren”, zegt Marc Martí, Aerodynamic Engineer bij bound4blue. “Wanneer aerodynamische opstellingen in elkaars nabijheid worden geplaatst, hebben ze invloed op de luchtstroom eromheen, waardoor de prestaties worden verstoord. Dit is een interactie die moet worden bestudeerd om de krachtige voordelen van windenergie te optimaliseren.”
“Het meest voor de hand liggende instrument om aerodynamische interferentie te onderzoeken zijn CFD-studies (Computational Fluid Dynamics), maar die zijn ongelooflijk complex, tijdrovend en duur. Niet iets waar scheepseigenaren zich zorgen over willen maken wanneer ze op zoek zijn naar gemakkelijk toe te passen technologie in de dynamiek van snel evoluerende, strenge en mogelijk kostbare regelgeving, zoals het EU ETS en de aankomende FuelEU Maritime. Dus wat is de oplossing?
To the POINT
bound4blue heeft een oplossing ontwikkeld met de naam POINT (POtential INterference Tool), die voortbouwt op wiskundige modellering en de ‘panelmethode’, die gebruikelijk is in de luchtvaartindustrie, aangepast aan de maritieme sector en de kenmerken van het boud4blue eSAIL®.
“Het versnelt complexe studies die de optimale eSAIL® configuratie voor elk vaartuig identificeren”, zegt Hoofd Aerodynamica Alberto Llopis. “En het biedt een platform voor het maximaliseren van besparingen, milieuvoordelen en naleving van de regelgeving. Het vereenvoudigt de toepassing van wind aanzienlijk.”
Bron en beeld: bound4blue.


