Bodewes presenteert duurzaam drogeladingschip
Thecla Bodewes presenteert een nieuw werkpaard: de Gadus. Het gaat om een 5600 dwt, diesel-elektrisch aangedreven, zelflossend droge ladingschip, veelzijdig en aanpasbaar aan de toekomstige ontwikkelingen. Voorop is ruimte voor extra windaandrijving.
Ultramodern, speciaal ontworpen voor diesel-elektrische voortstuwing, zelflossend met een hydraulische kraan die over de den rijdt en zo het hele ruim kan bereiken. Thecla Bodewes doet er van alles aan om het de potentiële klanten naar de zin te maken. Niet in de laatste plaats door opties aan te bieden die het ontwerp toekomstbestendig houden: er is gedacht aan ruimte voor methanoltanks, waterstof, accupakketten en op het voordek een plekje voor de windondersteuning (WASP). Met deze opties kan de klant nu of retrofit zijn schip aan wensen en eisen van over een paar jaar laten voldoen.
Zelflosser
Een opvallend kenmerk van het Gadus-ontwerp is dat het schip zelflossend is. Met de eigen hydraulische, rijdende kraan kan de lading efficiënt worden gelost zonder dat er kranen of andere apparatuur op het land nodig is. Als zelflosser wordt de verblijftijd in de haven aanzienlijk verkort, wat het schip operationeel extra efficiënt maakt. Gadus is overigens de wetenschappelijke naam voor de kabeljauw, in de traditie die de werf heeft zijn schepen naar vissoorten te noemen.
Het schip is uitgerust met een efficiënt diesel-elektrisch voortstuwingssysteem, ontworpen om het brandstofverbruik te optimaliseren en de emissies zoveel mogelijk te beperken. Het systeem zorgt niet alleen voor operationele efficiëntie, maar biedt ook verbeterde manoeuvreerbaarheid, wat bijdraagt aan veiligere en meer betrouwbare reizen, zegt Thecla Bodeewes. Er zijn vier generatorsets aan boord die in combinatie met een geavanceerd energiebeheersysteem een intelligente reisplanning mogelijk maken.
Broeikasgasemissies
Omdat milieuoverwegingen steeds belangrijker worden voor de wereldwijde scheepvaart, heeft Thecla Bodewes Shipyards duurzaamheid in elk aspect van het ontwerp van het schip geïntegreerd’, schrijft de werf in een toelichting: ‘De combinatie van dieselelektrische voortstuwing en WASP-retrofitcapaciteit onderstreept de toewijding van de werf aan het verminderen van broeikasgasemissies en het promoten van schonere, duurzamere scheepvaartpraktijken.’
Het schip heeft een ruimvolume van 277.000 kubieke voet, om zo efficient mogelijk grote vrachtvolumes in zo min mogelijk reizen te vervoeren. Wie meer kuubs nodig heeft kan kiezen voor een verlengde versie van het ontwerp. Voor- en achterschip blijven hetzelfde, net als de aandrijflijn. Maar tussen kop en kont wordt een langer middenschip gelast. Het schip groeit dan naar 111 meter, met twee ruimen van in totaal 370.000 kubieke voet (10.477 m3) en met 7.000 dwt aan laadcapaciteit.
Al verschillende orders geplaatst
Het nieuwe Gadus 5.600 dwt drogeladingschip kan vanaf nu besteld worden, met aanpasbare opties om te voldoen aan specifieke operationele vereisten, zeg maar de ‘opties af fabriek’. De eerste schepen van het ontwerp zijn besteld en worden in 2026 geleverd. Om hoeveel schepen het gaat en door wie ze besteld zijn is marktgevoelige informatie, zegt woordvoerder Anniek Witzand van Thecla Bodewes. ‘Daar kunnen we nog geen uitspraken over doen’.
Lees dit artikel van Bart Oosterveld op de bron: Weekblad Schuttevaer (alleen voor abonnees).
Beeld: © Thecla Bodewes.


