Circular Route maakt scheepvaart toekomstbestendig
Tijdens Europort 2025 van 4 tot 7 november in Rotterdam Ahoy tonen 15 bedrijven dat slimmer gebruik van grondstoffen niet alleen goed is voor de planeet, maar ook economisch en strategisch slim is.
Vijftien toonaangevende maritieme (productie)bedrijven laten zien hoe circulair ontwerp, constructie, onderhoud en hergebruik van materialen, componenten, systemen of zelfs complete schepen bijdragen aan een toekomstbestendige en concurrerende sector. […] Van modulair ontwerp en herfabricage tot duurzame retrofits en hoogwaardige recycling of ontmanteling.
De route laat zien hoe een strategie voor materiaalgebruik bedrijven in staat stelt kosten te besparen, hun afhankelijkheid van grondstoffen in de toeleveringsketen te verminderen en een sterkere concurrentiepositie te verwerven door middel van slimme innovatie.
Elke beursdag worden er rondleidingen georganiseerd voor nationale en internationale delegaties, beleidsmakers en professionals, waarbij de nadruk ligt op deze 15 circulaire pioniers en die zijn ingebed in bredere Europort-thema’s zoals energietransitie, menselijk kapitaal en scheepsfinanciering. Bezoekers kunnen de route ook individueel verkennen met een speciale kaart, die binnenkort beschikbaar is op de Europort-website.
Keerpunt
“De maritieme maakindustrie bevindt zich op een keerpunt”, zeggen Sylvia en Marjolein Boer (Maritime Sisters) en Sabine Biesheuvel (BlueCity), de initiatiefnemers van de Circular Route. “We moeten de overstap maken van een krimpende sector naar een toekomstbestendige sector – een sector die in staat is om de schepen te leveren die ons land nodig heeft voor zijn strategische sectoren. Circulariteit is geen modewoord, maar een economische en strategische noodzaak. De Circular Route laat zien hoe de maritieme koplopers van vandaag de concurrentiekracht van morgen veiligstellen.“
Deelnemer Wärtsilä laat zien hoe dit in de praktijk werkt: ” Met revisie en onze QS50K™-coating verlengen we de levensduur van motoronderdelen tot vier keer, waardoor we grondstoffen, 70% CO₂ en 30 tot 50% kosten besparen“, zegt Dennis Karlsen (Sales Manager Reconditioning & In-situ Region Central Europe) van Wärtsilä. ”Samen met de andere deelnemende bedrijven laten we zien dat circulair denken de nieuwe norm is voor betrouwbaarheid en concurrentievermogen. ”
Over de initiatiefnemers
De Circular Route is een initiatief van Maritime Sisters en BlueCity, in samenwerking met Europort, en wordt mogelijk gemaakt door de gemeente Rotterdam (Rotterdam Maritieme Hoofdstad van Europa), de provincie Zuid-Holland en het Nationaal Scheepsbouwbureau NL. Het wordt ondersteund door het Nederlands Maritiem Netwerk (NML) en Netherlands Maritime Technology (NMT-IRO). De Route maakt deel uit van een meerjarenprogramma van Maritime Sisters en BlueCity dat tot doel heeft circulariteit structureel op de maritieme agenda te verankeren. Het programma bouwt voort op een uitgebreid onderzoek onder 30 marktpartijen, waaruit bleek dat de sector al in beweging is naar circulaire oplossingen en een groot potentieel heeft voor verdere schaalvergroting.
Ga voor meer informatie over de Circular Route naar de officiële website van Europort.
Bron: Europort.
Kopfoto: de Maritime Sisters (l) en Sabine Biesheuvel (r) bieden het rapport Circulaire Kansen voor Maritiem aan, aan Marja van Bijsterveld (midden), die leiding gaf aan het opstellen van de sectoragenda.


