Econowind verkoopt 100e VentoFoil
“Een belangrijke mijlpaal is in de verschuiving van de scheepvaartindustrie naar windondersteunde scheepsvoortstuwing,” noemt Chiel de Leeuw, CCO van Econowind in Zeewolde, de succesvolle verkoop van de 100e installatie van een Ventofoil.
Sinds de eerste twee units werden geïnstalleerd op MV Ankie in 2018, heeft Econowind zijn bereik gestaag uitgebreid. Op dit moment zijn 32 VentoFoil units in bedrijf, 33 units zijn momenteel in productie of klaar voor installatie en nog eens 37 units zijn gepland voor levering in 2025. De VentoFoil-technologie is met succes ingezet op bulkcarriers, tankers, RoRo-schepen en containerschepen.
Productie opvoeren
Om aan de groeiende vraag te kunnen voldoen, is Econowind de productie in haar fabriek in Zeewolde aan het opschalen. Een grotere ruimte en geoptimaliseerde processen zorgen voor een hogere output en kortere doorlooptijden, zodat meer reders kunnen profiteren van de VentoFoil-technologie. Deze strategische stap doet Econowind om de productie op te voeren naarmate de industrie de verschuiving naar koolstofarme scheepvaartoplossingen versnelt.
“Het passeren van de 100 verkochte VentoFoil units is een duidelijk teken dat windondersteunde scheepsvoortstuwing echt momentum krijgt,” zegt De Leeuw. “Met stijgende brandstofkosten en steeds strengere milieuvoorschriften omarmen scheepseigenaren windenergie als een bewezen oplossing. Nu we de productie opschalen, staan we te popelen om nog meer schepen te helpen over te stappen op groenere scheepvaart. De lichte en kantelbare VentoFoils zijn ideaal voor scheepseigenaren die waarde hechten aan flexibiliteit.”
Meerdere versies
De VentoFoil-serie biedt flexibele oplossingen met versies van 10 meter, 16 meter, 24 meter en 30 meter. Hierdoor kan Econowind inspelen op verschillende scheepsgroottes en operationele behoeften.
Naast de vaste bevestigingen biedt Econowind ook VentoFoil units in containers en in Flatrack. Deze kunnen eenvoudig worden overgezet tussen schepen, waardoor het een praktische, schaalbare oplossing is voor scheepseigenaren die de efficiëntie willen verbeteren en de CO2-uitstoot willen verlagen met behoud van operationele flexibiliteit.
Wind Beloningsfactor
Vanaf 2025 scherpt FuelEU Maritime de CO2-reductiedoelstellingen aan van twee procent naar tachtig procent in 2050. Scheepseigenaren die VentoFoil technologie gebruiken, profiteren van de Wind Reward Factor (WRF), die de gerapporteerde emissies van hun schip verlaagt, waardoor naleving van de FuelEU Maritime, Carbon Intensity Indicator (CII), en het Emissions Trading System (ETS) regelgeving eenvoudiger en kosteneffectiever wordt. Door VentoFoils te integreren, verlagen ze hun brandstofkosten, verlagen ze de kosten voor koolstofemissierechten en verbeteren ze hun CII-ratings, waardoor ze voor blijven op de regelgeving en tegelijkertijd hun operationele kosten verlagen.
Lees het jhele artikel van Mariska Buitendijk op de site van SWZ-Maritime.
Foto: De Amadeus Saffier van HGK Shipping is een van de schepen die al varen met VentoFoils (©Econowind).


