Duurzaamheid

Emissieloze autoveren in de Sognefjord

Geen windondersteuning, wel emissievrij. Schottel in Spay gaat elektrische EcoPeller boegschroeven leveren voor vier emissieloze veerboten van de Noorse veerrederij Fjord1. De schepen zijn momenteel in aanbouw bij de Turkse scheepswerf Tersan.

De dubbelwandige 120 meter lange en 18,60 meter brede autoveren gaan varen op de zes kilometer lange route Lavik-Ytre Oppedal in de Sognefjord. Het Noorse HAV Design heeft de schepen ontworpen. Elk schip wordt voorzien van twee elektrisch aangedreven Schottel EcoPellers van het type SRE 340. De L-Drive variant van deze roerpropellers heeft een zeer lage inbouwhoogte en minder mechanische verliezen vanwege het ontbreken van een tandwielkast. Samen met de hoge hydrodynamische efficiëntie resulteert dit volgens Schottel in een aanzienlijk lager energieverbruik.

Autonoom varen

De veren hebben een capaciteit van 399 personen, inclusief bemanning, en 120 personenauto’s en gaan niet alleen emissieloos, maar op termijn ook autonoom varen in de Sognefjord. Implementatie van automatiseringsfuncties en autonome systemen, waaronder autocrossing en autodocking, zal plaatshebben in 2027, waarna autonome navigatie zal worden geïmplementeerd in 2028.

WASP EZS

Windassist sponsor

Lees het hele artikel van Willem de Niet in de Schuttevaer.
Beeld: Fjord1

Windassist sponsor