Ferrari gaat nautisch
Al eerder schreven we over een zeilheld uit het oceaanracen die samen met een industriele partij werkt aan CO2-vrij varen. Michel Desjoyeaux werkt samen met Michelin aan het Wisamo project. Iets soortgelijks zien we nu in Italie; Giovanni Soldini werkt intensief samen met Ferrari aan een dertig meter lange zeilende draagvleugelboot. Het bericht zou misschien niet eens onze kolommen gehaald hebben, ware het niet dat Ferrari meldt dat de technologie ook toepasbaar wordt voor zeilaangedreven vrachtschepen.
Foilen
Ferrari heeft de zeilwereld op zijn kop gezet met de onthulling van het Hypersail-project. Het Italiaanse automerk ontwikkelt een revolutionaire 100-voet foilende monohull die volledig op hernieuwbare energie moet varen – zonder diesel of andere fossiele brandstoffen. Onder leiding van offshore-legende Giovanni Soldini en ontworpen door Guillaume Verdier, combineert dit baanbrekende project Ferrari’s F1-technologie met cutting-edge zeiltechniek. De boot gaat in 2026 te water. Dit is geen marketingstunt met een Ferrari-logo op het grootzeil. Het gaat om een volledig nieuw ontwikkeld oceaanjacht dat gebruik maakt van Ferrari’s technische expertise, van vluchtcontrolesystemen tot aerodynamische modellen die rechtstreeks uit de Formule 1 komen.
Vluchtcontrole-algoritmes
Het Hypersail-concept breekt radicaal met traditionele denkwijzen in offshore zeilen. Verdier’s ontwerp laat de 100-voeter vliegen op drie contactpunten: een centrale foil aan het uiteinde van een kantende kiel, een foil op het roer, en afwisselend twee laterale foils. Die combinatie van kantende kiel en foil is misschien wel het meest opzienbarende element. Het is een gedurfde technische vernuftigheid die nog nooit eerder is geprobeerd, hoewel Soldini wel pionier was in het gebruik van een niet-kantelende centrale foil op een aangepaste MOD 70 waarmee hij eerder campagne voerde. Het beheersen van een volledig foiling – of vliegende – zeilboot in de open oceaan is een technologisch labyrint van ongekende complexiteit. Hier speelt Ferrari’s race-ervaring een cruciale rol. De vluchtcontrolesystemen van het jacht zijn rechtstreeks afgeleid van Ferrari’s meest geavanceerde Formule 1-technologie: vluchtcontrole-algoritmes die milliseconde voor milliseconde het zeiljacht bijsturen, aerodynamische modelleringstools die windstromen en golven realtime analyseren, en energiebeheersplatforms die elk beschikbaar vermogen optimaal verdelen. Ferrari heeft al negen patenten aangevraagd gerelateerd aan het zeiljacht, met nog eens zes in behandeling.
De gehele marine-industrie
“Het ontwerpen van een jacht voor offshore racing is misschien wel de ultieme expressie van endurance,” zegt Ferrari-voorzitter John Elkann. “Hypersail duwt ons om verder te gaan dan onze grenzen.” Wat Hypersail echt onderscheidt van andere hoogwaardige offshore zeiljachten is de ambitie voor complete energie-onafhankelijkheid. Geen diesel, geen verbrandingsmotor, geen back-upgenerator die onder het dek ronkt. Hypersail wordt ontworpen om alleen te zeilen op hernieuwbare energie – zon, wind en kinetische energie die allemaal in real-time worden beheerd. Die energie moet alle systemen aan boord voeden: van de kritieke vluchtcontroles en kiel- en foilbediening tot navigatie en communicatie. Geen enkel systeem draait meer op fossiele brandstof. Slaagt Ferrari erin deze totale energie-onafhankelijkheid te realiseren, dan zou dit een seismische verschuiving kunnen betekenen voor de gehele marine-industrie – van superjachten tot commerciële scheepvaart.
Zeilheld in zaken
Soldini is een icoon in de Italiaanse zeilsport met meer dan 30 jaar ervaring in solo en bemande oceaanraces, waaronder twee solo wereldomzeilingen. De veteraan combineert spectaculaire zeilkennis met diepgaande technische expertise en vervult bij Hypersail zowel de rol van teambaas als visionair architect van het project. “Het is een opwindende uitdaging, gesteund door een werkelijk uniek team,” zegt Soldini. “Ferrari’s bijdrage drijft de ontwikkeling aan van controletechnologie die nog nooit eerder is gezien in offshore zeilen.”
Hoewel Hypersail momenteel in aanbouw is in Italië en pas ergens in 2026 te water gaat, heeft gisterens onthulling van dit innovatieve project de internationale zeilgemeenschap in rep en roer gebracht. Soldini houdt echter zijn kaarten tegen de borst wat betreft een exacte lanceringsdatum – een verstandige aanpak gezien de technologische complexiteit van het project. “Er zijn duizend dingen om samen te brengen,” zei hij. “We zullen de boot zeker in 2026 te water laten, maar ik ga geen toezeggingen doen over welk kwartaal. De boot wordt volgend jaar gelanceerd en dan beginnen we een debug-fase die hopelijk kort zal duren.”
Soldini weigerde zich uit te laten over concrete sportieve doelen. “Voordat we sportieve doelen stellen, willen we afmaken waar we mee bezig zijn, de boot ontwikkelen en te water laten. Dan zullen we zien wat we wel en niet kunnen doen,” aldus Soldini. Wie uiteindelijk met de Hypersail precies gaat zeilen blijft vooralsnog in dichte mist, al liet Soldini doorschemeren dat een bemanning van acht tot twaalf zeilers nodig zal zijn om dit technologische monster te beheersen.
Commentaar van de redactie:
Hoewel Soldini vooral mikt op een stap vooruit in de oceaanracerij en de ronkende communicatie afleidt van de mogelijkheden, is technologische vooruitgang altijd interessant. Maar er zijn vragen: een bemanning van tien man is nogal veel voor een schip dat vermoedelijk extreem lichtgebouwd is. En hoeveel containers kunnen er straks mee in een Hypersail vrachtschip? Anderzijds vonden veel hi-tech ontwikkelingen uit de Formule 1 een plek in ‘gewonere toepassingen’. We blijven het volgen.
Bron: Clubracer.be, Eddy Lekens
VIDEO. Ferrari presenteert revolutionaire Hypersail: vliegende 100-voeter zonder fossiele brandstof
Foto Soldini: Ferrari


