NieuwsVeiligheid

Francesco Schettino heeft genoeg van de bajes

De kapitein van de Costa Concordia, het cruiseschip dat door zijn toedoen in 2016 schipbreuk leed, heeft na acht jaar in de cel een verzoek ingediend voor vervroegde vrijlating van zijn 16-jarige gevangenisstraf.

Op 13 januari 2012 besloot Schettino af te wijken van de normale koers om in de buurt van het eiland Giglio een “saluut” te varen voor een familielid aan de wal. Toen ze dicht bij het eiland voeren en Schettino de hoorn liet horen, botste de Costa Concordia tegen een onderwaterrots die de romp fataal openscheurde en de elektrische bediening onder water zette, waardoor het schip onmiddellijk stroomloos werd en op drift raakte. Er waren 3200 passagiers aan boord en meer dan 1000 bemanningsleden. In totaal zouden 32 mensen sterven toen het schip verging en tijdens een mislukte evacuatie. Schettino gaf echter de schuld aan fouten met het schip, problemen met de bemanning en het verkeerd begrijpen van commando’s en andere problemen, terwijl hij zou zijn afgeleid door andere mensen op de brug.

Terug aan boord gevloekt

Francesco Schettino

Schettino verliet de brug met andere officieren. Hij beweerde later dat hij van het schip was gevallen of dat hij naar de wal was gegaan om toezicht te houden op de evacuatie. Er dook een beroemde opname op van de kustwacht die tegen hem schreeuwde en vloekte en hem terug aan boord van het schip beval. Het cruiseschip kapseisde, waardoor de passagiers zichzelf moesten redden en over de romp en ladders naar beneden moesten klimmen tijdens een reddingsactie georganiseerd door de kustwacht.
Schettino werd in februari 2015 veroordeeld tot 16 jaar gevangenisstraf voor plichtsverzuim, meervoudige doodslag, het veroorzaken van schipbreuk en het in de steek laten van zijn passagiers. Hij bleef echter zelf overtuigd zijn onschuld rondbazuinen, en ging eindeloos in hoger beroep. Toen dat in 2017 was uitgeput, moest hij zich overgeven aan de gevangenis in Rome.

BSC

Windassist sponsor

Gemengde reacties

Volgens de Italiaanse wet vroeg Schettino vervroegde vrijlating aan in een staat van “semi-vrijheid” waarbij hij voor de rest van zijn straf uit de gevangenis zou zijn. Dit is mogelijk nadat de gevangene ten minste de helft van zijn tijd in de gevangenis heeft uitgezeten en goed gedrag heeft vertoond.
De Italiaanse media melden gemengde reacties. Verwacht wordt dat de protesten zullen toenemen in aanloop naar een rechtszitting. Naast de 32 doden raakten veel mensen gewond en dragen ze emotionele littekens van de ramp. Het was het grootste cruiseschip dat ooit verloren ging en leidde tot grote veranderingen in het management van de industrie. Costa Cruises betaalde een boete van meer dan 1 miljoen dollar naast schikkingen met de families en passagiers. Carnival Corporation herzag het management en de training van zijn officieren en richtte in 2016 een trainingscentrum in Nederland op.
Een Italiaanse rechtbank heeft een hoorzitting vastgesteld voor 4 maart om te beslissen of Schettino zijn vrijlating uit de gevangenis zal winnen.

Bron: Maritime Executive.

Windassist sponsor