Grote e-SAILs op saptanker
Op de saptanker Atlantic Orchard zijn vier 26 meter hoge eSAILs geïnstalleerd. Eigenaar Wisby Tankers AB, Zweden, liet de zeilen installeren tijdens de geplande tienjaarlijkse inspectie bij Astander Shipyard, Santander, Spanje.
Wanneer het in 2014 gebouwde schip, dat oorspronkelijk een drogebulkschip was voordat het in 2020 werd omgebouwd, in de vaart komt, zal het kunnen profiteren van vereenvoudigde FuelEU Maritime compliance, door gebruik te maken van de Wind Reward Factor, met verdere Carbon Intensity Indicator (CII), EU Emissions Trading System (ETS) en extra voordelen op het gebied van regelgeving.
Afhankelijk van de handelsroutes zal het schip nu profiteren van besparingen op brandstofverbruik en emissies die naar schatting kunnen oplopen tot ongeveer tien procent, wat ook commerciële voordelen oplevert. […]
Terugverdientijd van vijf jaar
Bound4blue eSAILs hebben een typische terugverdientijd van minder dan vijf jaar en zijn geschikt voor nieuwbouw of ombouw in een breed scala aan scheepsegmenten. Dit omvat, maar is niet beperkt tot, tankers, bulkers, RoRo’s, cruiseschepen, veerboten, gastankers en algemene vrachtschepen. Recente orders zijn ontvangen van rederijen zoals Maersk Tankers, Marflet Marine, Eastern Pacific Shipping en Klaveness Combination Carriers.
Het project met Atlantic Orchard wordt gefinancierd door de Europese Unie onder subsidieovereenkomst nr. 101103465 van het Innovatiefonds-programma.
Bron: een artikel van Mariska Buitendijk in SWZ-Maritime.
Beeld: bound4blue.


