WASP

Hurtigruten test schaalmodel windassisted passagiersschip

De Noorse rederij Hurtigruten, bekend van haar veerdiensten langs de Noorse kust, heeft testen aangekondigd van een eerste schaalmodel testen voor een windassisted passagiersschip.

Hurtigruten werkt sinds 2022 aan de ontwikkeling van het windassisted Sea Zero-concept, een duurzame variant van haar Coastal Express-ferry’s. De Noorse overheid legt steeds meer nadruk op het verminderen van de uitstoot van ferry’s en cruiseschepen langs de Noorse kust en in UNESCO-werelderfgoedgebieden, zoals de Geirangerfjord, een belangrijk onderdeel van de Coastal Express-route.

De ontwikkeling van het Sea Zero-concept vindt plaats in samenwerking met onder andere scheepsbouwer VARD en het onderzoeksinstituut SINTEF, waar momenteel een 8 meter lang schaalmodel wordt getest. Het schip zal worden uitgerust met vouwbare zeilen van de Franse fabrikant Oceanwings, die eerder het systeem leverde voor de Canopée, het schip dat Ariane 6-raketonderdelen vervoert tussen Europa en Frans-Guyana. Dankzij de vouwbare zeilen kan het schip de vele bruggen langs de kustroute blijven passeren.

Volgens Gerry Larsson-Fedde, Chief Operating Officer van Hurtigruten, wordt verwacht dat de zeilen een brandstofbesparing van circa 15% zullen opleveren. Om de technologie succesvol te integreren, waren echter verschillende aanpassingen nodig ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp. Zo werd, om voldoende stabiliteit te garanderen, de hoogte met één dek verlaagd en de lengte vergroot tot 143,5 meter, wat dit het grootste schip in de vloot van Hurtigruten zou maken.

BSC

Windassist sponsor

Hurtigruten streeft ernaar het schip tegen 2030 in de vaart te nemen. Het zal plaats bieden aan 500 passagiers, auto’s en een aanzienlijke hoeveelheid vrachtpallets. In combinatie met andere verduurzamingsmaatregelen hoopt men een energiebesparing van 40-50% te realiseren ten opzichte van de huidige schepen.

Bronnen: o.a. MeretMarine, Sintef, Hurtigruten, Vard.
Foto’s: ©Sintef.

Windassist sponsor