WASP

Krachten gebundeld om duurzame aandrijfconcepten te ontwikkelen

Op de GasTech 2025 in Milaan ondertekende Everllence een Memorandum of Understanding (MoU) met ABB, de wereldwijde technologieleider in elektrificatie en automatisering, en OceanWings, een wereldwijde leider in windondersteunde voortstuwingssystemen.

De intentieverklaring is gericht op de gezamenlijke ontwikkeling van een geoptimaliseerd voortstuwingsconcept dat voortbouwt op het bestaande DFE+-concept (dieselelektrisch met variabele snelheid) van Everllence en ABB:

  • hoge motorefficiëntie, zelfs bij gedeeltelijke belasting;
  • operationele flexibiliteit door meerdere motoren;
  • toekomstige integratie van duurzame energiebronnen zoals batterijen en brandstofcellen.

Met de toenemende regelgevende en financiële druk om de uitstoot te verminderen en de technologische rijpheid van windondersteunde voortstuwingssystemen (WAPS), willen de partners de voordelen laten zien van het combineren van WAPS met DFE+.

De bewezen wingsail-technologie van OceanWings is uitgerust met Adaptive Trimming, dat de zeilpositionering continu optimaliseert door rekening te houden met het unieke aerodynamische profiel van elk schip en alle aerodynamische interacties.

Romain Grandsart, COO van OceanWings, zei: “LNG-tankers varen snel en brengen doorgaans 70% van hun tijd op zee door. Dit is ideaal voor het benutten van wind en het volledige potentieel van OceanWings stijve vleugelzeilen. In combinatie met een geoptimaliseerde voortstuwing, waaronder een DFE+ zeer efficiënte motor met variabel toerentalconcept, levert dit dubbelcijferige brandstofbesparingen en vermindering van de GHH-emissies op.

WASP EZS

Windassist sponsor

Rune Lysebo, hoofd Strategische Marktontwikkeling van de divisie Marine en Havens van ABB, zei: “Wij bij ABB zijn van mening dat de flexibiliteit van ons hybride elektrische aandrijfsysteem een goede match is met de variabele vermogensbijdrage van de wind. Door gebruik te maken van ABB’s geavanceerde energieoplossing kunnen we de operationele efficiëntie van het schip optimaliseren.”

Dominik Thoma, Global Manager LNG Cargo, Everllence zei: “Terwijl WAPS een zeer variabele vraag naar voortstuwing introduceert als gevolg van fluctuerende windomstandigheden, biedt DFE+ voortstuwing nauwkeurige belastingsregeling en operationele flexibiliteit, waardoor het zeer geschikt is om de variabele en intermitterende stroombijdragen van windondersteunde systemen te benutten.”

In eerste instantie zal de samenwerking zich richten op een toekomstig LNG-tankerconcept, met verdere toepassingen in het vrachtsegment. De partners zien een sterk potentieel voor langeafstandsoperaties, schepen met voldoende dekruimte voor vleugelzeilen en aandrijfsystemen die een hoge flexibiliteit vereisen. De samenwerking is ook gericht op aanzienlijke besparingen op zowel OPEX als CAPEX voor scheepsontwerpen van de volgende generatie.

Bron tekst & afbeelding: Ocean Wings.

Windassist sponsor