LR lanceert regels voor windaandrijving en ergonomie
Lloyd’s Register (LR) is zijn regels en voorschriften voor de classificatie van schepen aan het bijwerken en introduceert nieuwe technische voorschriften die de normen voor windaandrijvingssystemen en ergonomisch ontwerp formaliseren.
De wijzigingen leggen classificatie-eisen vast voor windondersteunde aandrijfsystemen en ergonomische ontwerpen.
De wijzigingen zullen vanaf 1 januari 2026 in de Regels worden geconsolideerd. Deze update, gepubliceerd als kennisgeving nr. 5 bij de LR regelsets van juli 2025, introduceert twee nieuwe notaties voor windondersteunde aandrijfsystemen (WAPS) en WAPS* en de EASE-notatie voor ergonomische toegang en mensgericht ontwerp. De bestaande RIGGING-notatiedefinitie wordt ook aangepast.
Beoordeling van veiligheid en integriteit
De nieuwe WAPS- en WAPS*-notaties (op verzoek van eigenaars) zijn opgesteld voor systemen zoals vleugelzeilen, Flettner-rotors, zuigvleugels en vliegers. Ze stellen scheepseigenaren in staat om achteraf ingebouwde of hybride installaties te classificeren, inclusief installaties die oorspronkelijk niet door LR.02 waren geclassificeerd.
Door een gestructureerd kader te bieden voor de beoordeling van de veiligheid en integriteit van deze systemen, ondersteunen WAPS en WAPS* investeringsbeslissingen en operationele zekerheid voor een breed scala aan scheepstypen.
EASE en RIGGING notatie
Tegelijkertijd heeft LR ook de EASE-notatie geïntroduceerd, die geformaliseerde normen introduceert voor ergonomische toegang en mensgericht ontwerp. Hierdoor kunnen scheepseigenaren hun inzet voor het welzijn van de bemanning aantonen door middel van gecertificeerde lay-outs die de veiligheid en bruikbaarheid verbeteren in kritieke gebieden, zoals bruggen en machinekamers.
De update van de bestaande RIGGING en RIGGING* voorschriften is van toepassing op schepen met windaandrijving als enige voortstuwingsmiddel. Het bevat classificatie-eisen voor systemen zoals langsgetuigde schepen, DynaRig, AeroRig en traditionele dwarsgetuigde schepen, die ervoor zorgen dat deze technologieën voldoen aan strenge veiligheids- en prestatienormen. Dit voorschrift is met name relevant voor nieuwbouwschepen die ontworpen zijn met wind als primaire energiebron, en biedt een formeel pad voor classificatie en naleving van de regelgeving.
Vertrouwen en rechtszekerheid bieden
Dr. Yikun Wang, Senior Structures Specialist, Rule Development, LR: “Deze updates zijn een direct antwoord op de behoefte van de industrie aan duidelijkheid en vertrouwen bij het investeren in opkomende technologieën. Door de normen voor windaandrijving en ergonomie te codificeren, helpen we scheepseigenaren om hun vloot klaar te maken voor de toekomst en tegelijkertijd de doelstellingen op het gebied van decarbonisatie en veiligheid te ondersteunen.
De regel-updates bevatten ook een toekomstgerichte “Verklaring van toekomstige vereisten”, waarin de verwachte veranderingen van de Internationale Vereniging van Classificatiebureaus (IACS) en de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) worden geschetst. Dit biedt ontwerpers en exploitanten de zekerheid over de regelgeving die nodig is om plannen te maken voor toekomstige naleving en innovatie. LR zal details publiceren over toekomstige vereisten, zoals die met betrekking tot IACS UR M85 en M86, zodra deze beschikbaar zijn.
Bron: Mariska Buitendijk in SWZ Maritime en Hellenicshippingnews.com.
Afbeelding: Koninklijke Scheepswerven


