WASP

Maaersk rust vijf tankers uit met eSAILs

Maersk Tankers heeft een belangrijke order geplaatst voor windondersteunde voortstuwingssystemen. Bound4blue gaat twintig 26-meter eSAILs leveren en installeren op vijf afzonderlijke tankers. Het is de grootste order van Bound4blue tot nu toe.

Maersk Tankers koos de eSAIL als voorkeursoplossing, in samenwerking met groene technologie-katalysator Njord, die een breed scala aan windondersteunde voortstuwingssystemen beoordeelde en evalueerde om een optimale milieu- en commerciële impact te garanderen. Voor Maersk maakt de order deel uit van haar voortdurende strategie om de duurzaamheid van de vloot te verbeteren. De zuigzeilen worden in 2025 en 2026 op de tankers geïnstalleerd.

Autonome eSAILs

De autonome eSAILs werken door lucht over een aerodynamisch oppervlak te slepen om lift en voortstuwingsefficiëntie te genereren, waardoor het brandstofverbruik, de OPEX en de uitstoot worden verminderd.
Vier van de kant-en-klare eenheden zullen worden geïnstalleerd op elk van de vijf schepen van Maersk Tankers. Verwacht wordt dat de systemen het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot per schip met dubbele cijfers zullen verminderen.

Shiptron

Windassist sponsor

Bound4blue haalt steeds meer orders binnen

José Miguel Bermúdez, CEO en medeoprichter bij Bound4blue, beschrijft de order als een ‘belangrijke mijlpaal’ en voegt eraan toe: ‘Het vertrouwen dat Maersk Tankers in onze technologie heeft gesteld, versterkt de bewezen capaciteiten van onze oplossing in het verminderen van brandstofverbruik en emissies, terwijl het bijdraagt aan de naleving van de CII- en FuelEU-regelgeving.’
Het contract markeert een nieuw hoogtepunt in een succesvol jaar voor Bound4blue, naast nieuwe orders van high-profile eigenaren en exploitanten zoals Klaveness Combination Carriers, Eastern Pacific Shipping, Odfjell, Marflet Marine, Amasus en Louis Dreyfus Company.

Lees dit artikel van Mariska Buitendijk op de bron: SWZ Maritime.
Beeld: Bound4blue.

Windassist sponsor