Meer schepen met Flettner rotors
Zowel Stena Line als de vrachtrederij Sea Cargo zetten in op Flettner rotors. Beide rederijen kondigen aan dat ze schepen van hun vloot met windondersteuning gaan uitrusten. En ook de Finnen proberen Flettners uit.
Voor sommige schepen wordt, in combinatie met andere brandstofbesparende maatregelen, op een brandstofreductie van wel 50% gerekend. Andere initiatieven zijn al tevreden met 9%.
Sea Cargo
De Noorse rederij Sea-Cargo heeft aangekondigd significante technologische oplossingen toe te gaan passen om het brandstofverbruik van de bestaande ro-ro-schepen Misida en Misana met naar verwachting tot 50% te verlagen. Naast geoptimaliseerde schroeven en zonnepanelen zullen ook drie Flettner-rotors van het Finse Norsepower worden geïnstalleerd.
Sea-Cargo heeft al ervaring met rotorzeilen en past deze sinds eind 2020 toe op de SC Connector. Dat de rederij nu kiest voor eenzelfde technologie op de Misida en Misana, die al sinds 2007 in de vaart zijn en recent zijn overgenomen van het Finse Godby Shipping is veelbelovend. Dit suggereert dat de eerdere ervaringen met rotorzeilen positief zijn geweest.
De aanpassingen worden naar verwachting deze zomer afgerond, waarna de schepen hun dienst op de Noorse westkust zullen hervatten.
Stena line
De Zweedse ferrymaatschappij Stena Line is wat minder ambitieus dan de Noren, maar gaat wel Flettner-rotors toepassen op de nieuwbouw Stena Connecta. Samen met haar zusterschip Stena Futura, eveneens een nieuwbouw, zal dit schip opereren op de Ierse Zee, op de route Belfast–Heysham. Gehoopt wordt dat de gunstige windcondities tot een brandstofbesparing van 9% kunnen leiden.
De rotorzeilen worden geleverd door het Finse Norsepower, dat al ervaring heeft met dergelijke installaties op ferries. Eerder hebben onder andere Scandlines en Viking Line rotors op enkele van hun schepen geïnstalleerd.
Stena heeft de ambitie om tegen 2030 de CO₂-uitstoot met 30% te verminderen ten opzichte van 2019. Volgens Dennis Tetzlaff, Stena’s Chief Operating Officer Fleet, zullen innovaties zoals windvoortstuwing een cruciale rol spelen in het realiseren van deze doelstelling.
Interessant is dat de Stena Futura ‘rotor-sail ready’ wordt opgeleverd, maar zonder de feitelijke rotorzeilen geïnstalleerd. Aangezien beide schepen op dezelfde route opereren, biedt dit een uitgelezen kans voor Stena om de voordelen van windvoortstuwing nauwkeurig in kaart te brengen.
Airbus
Het Finse ontwerpbureau Deltamarin heeft ondertussen het Nederlandse MARIN ingeschakeld om de prestaties en manoeuvreereigenschappen van een scheepsmodel met zes Flettner-rotors te testen. Deze tests maken deel uit van de voorbereiding op de nieuwbouwschepen voor Airbus.
Bronnen: Norsepower, Cision, SWZ Maritime, Stenaline, Sea Cargo, DeltaMarin.


