Scheepsbouw & Techniek

Nieuwe 57 M Dynarig zeilcatamaran

Dijkstra Naval Architects werkt mee aan een nieuw project, dat gebruik zal maken van het door DNA ontworpen Dynarig. Dat levert een vierkant getuigde zeilconfiguratie met uitzonderlijk hoge aandewindse eigenschappen.

Echo Yachts is begonnen met de bouw van de ASC57 in hun superjachtbouwfaciliteit in het Australian Marine Complex in West-Australië. Dit baanbrekende project brengt leiders uit de industrie van over de hele wereld samen. In samenwerking met de Nederlandse zeiljachtontwerpers Dykstra Naval Architects en de Australische aluminium multihull experts One2Three Naval Architects, zal Echo Yachts ’s werelds grootste zeilcatamaran tot nu toe afleveren.

Luxe waterspeelgoed

Geïnspireerd door Echo Yachts’ 2023 nieuwbouw motorjacht M/Y Charley 2, zal het ASC57 zeiljacht vergelijkbare luxe accommodatie, een breed scala aan waterspeelgoed en helikopterlandingsmogelijkheden bieden. Echter, dit superjacht introduceert een twin-Dynarig zeilsysteem van Southern Spars, gecombineerd met Dykstra’s slanke en verfijnde zeiljacht esthetiek. Als gevolg van de toevoeging van zeilkracht, zal een regeneratief energiesysteem worden geïnstalleerd, gebruikmakend van dubbele asgeneratoren en een accu-opslagsysteem om een stille werking onder zeil mogelijk te maken. Met zijn hydrodynamisch efficiënte aluminium rompen, volledige zeilvoortstuwing, energieterugwinning en inzetmogelijkheden biedt de ASC57 aanzienlijke milieuvriendelijke prestatievoordelen en groenere werkwijzen in vergelijking met traditionele motorjachten.

WASP EZS

Windassist sponsor

Extreem efficiënt

Een extreem efficiënte aluminium rompvorm wordt aangevuld door twee Dynarigs die een totaal zeiloppervlak van ongeveer 1660 m2 bieden voor eco-efficiënt langeafstandskruisen. Gewichtsreductie, eenvoud en bedieningsgemak zullen dit project verder kenmerken. Dykstra Naval Architects verzorgt de algehele exterieur styling, layout en scheepsarchitectuur van het jacht. De gedetailleerde scheepsarchitectuur en het structurele ontwerp worden uitgevoerd door het Australische bureau One2Three Naval Architects.

Bron tekst en beeld: DNA Blog.

Windassist sponsor