NieuwsScheepsbouw & Techniek

Noorse, Nederlandse en Franse samenwerking voor hybride superjacht

Xplorer Yachts heeft een baanbrekende samenwerking aangekondigd met Norse Shipyard voor de bouw van Project MG, een 106 meter lange windondersteunde hybride diesel-elektrische expeditiejacht ontworpen door VPLP Design.

De overeenkomst werd dit jaar tijdens de Monaco Yacht Show ondertekend door Paul Madden van Xplorer Yachts en Mustafa Süngü van Norse Shipyard.

Project MG wordt aangeprezen als ’s werelds eerste windondersteunde hybride expeditiejacht en is het vlaggenschip van Xplorer Yachts’ nieuwe “Wind Voyage” serie, die zal variëren van 80 tot 120 meter. De serie is ontwikkeld tijdens een twee jaar durend technisch proces met VPLP Design en combineert high-performance scheepsarchitectuur met op duurzaamheid gerichte innovaties. Het ontwerp van het schip wordt gestuurd door de manier van leven van de eigenaar.

“Wij geven het voorbeeld aan een nieuwe generatie jachteigenaren die windaandrijving op een krachtige manier willen gebruiken om hun betrokkenheid bij het milieu te tonen”, aldus Paul. “Project MG vertegenwoordigt een groenere, meer kosteneffectieve en toekomstbestendige benadering van wereldwijde exploratie.”

Volgens Xplorer Yachts is Norse Shipyard gekozen vanwege haar geavanceerde engineering en nieuwbouw expertise. VPLP, vooral bekend om haar high-performance race multihulls en het 121 meter lange wind-aangedreven vrachtschip Canopée, heeft bewezen ervaring met de integratie van OceanWings technologie. Tijdens trans-Atlantische reizen heeft Canopée het brandstofverbruik met bijna 4.000 gallon per dag verminderd, waarmee het potentieel van windondersteunde voortstuwing is aangetoond.

Shiptron

Windassist sponsor

Het jacht zal de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen met 30 tot 50 procent verminderen, met de mogelijkheid om alleen zeilend tot 12 knopen te varen, dankzij vier OceanWings motoren. Hybride dieselelektrische motoren zorgen voor extra voortstuwing tot 15 knopen, terwijl hydrogeneratie onder zeil en geïntegreerde zonnepanelen zorgen voor emissievrije activiteiten en minimale geluidsoverlast onder water.

“Door dezelfde passaatwinden te volgen als de klipperschepen en mee te varen met de oceaanstromingen, kunnen we nu oceanen oversteken en verre kusten verkennen met een enorm verminderde koolstofvoetafdruk – ongeëvenaard door waterstof, biodiesel of methanol,” legt Xplorer Yachts uit. Met een bereik van 8000 zeemijlen plus onbeperkte zeemijlen is het jacht ontworpen voor wereldwijde live-aboard familiecruises. Het jacht is uitgerust met een commercieel helikopterplatform met hangar, een uitgebreide beach club en accommodaties die op maat gemaakt zijn voor langeafstandsverkenning in alle comfort en veiligheid.

De oplevering van Project MG staat gepland voor eind 2027.

Bron: Superjacht Times, Andrea Pefianco

Windassist sponsor