NieuwsWASP

Norsepower tekent baanbrekende deal voor rotorzeilen

Norsepower, leverancier van mechanische zeilen voor grote schepen, en Idemitsu Tanker Co. hebben hun overeenkomst aangekondigd om twee Very Large Crude Carriers (VLCCs) uit te rusten met het Norsepower Rotor Sail™.

Het is voor het eerst dat ’s werelds grootste ruwe-olietankers gebruik gaan maken van mechanische zeilkracht om emissies te verminderen.

De schepen, momenteel in aanbouw bij Japan Marine United Corporation en Nihon Shipyard Co., Ltd., zullen elk worden uitgerust met twee 35x5m “explosieveilige” Norsepower Rotor Sails wanneer de eerste VLCC eind 2028 wordt opgeleverd. De technologie is een gemoderniseerde toepassing van het Magnus-effect, waarbij ronddraaiende cilinders worden gebruikt om windenergie op te vangen en schone voortstuwing te genereren.

De aankondiging weerspiegelt Idemitsu’s bredere inzet voor een duurzame scheepvaartinfrastructuur. Naast de rotorzeilen zijn beide VLCCs ontworpen met geavanceerde energiebesparende technologieën en voorbereid op toekomstige koolstofarme brandstoffen, waaronder methanol.

“Idemitsu Tanker versnelt de implementatie van nieuwe technologieën en streeft naar een koolstofneutrale maatschappij door zowel een stabiel energietransport als een verminderde milieu-impact te realiseren,” verklaarden vertegenwoordigers van Idemitsu Tanker. “Door onze nieuwe VLCCs uit te rusten met de Norsepower Rotor Sail investeren we niet alleen in brandstofbesparing en emissiereductie, maar zetten we ook een beslissende stap in de decarbonisatie van de lange-afstandsvaart. Dit project weerspiegelt onze filosofie om betrouwbare operaties te combineren met innovatie om op verantwoorde wijze in de wereldwijde energiebehoeften te voorzien.”

De overeenkomst onderstreept de groeiende dominantie van Norsepower in het tankersegment, waar het bedrijf nu 22 rotorzeileenheden exploiteert op schepen variërend van chemicaliëntankers en LCO? carriers tot tankers voor de middellange en lange afstand. De VLCC-installatie is zowel een technische mijlpaal als een marktbevestiging voor windaandrijving op de grootste schaal van het transport van ruwe olie.

WASP EZS

Windassist sponsor

Voor Norsepower betekent de overeenkomst ook een belangrijke geografische uitbreiding. “Dit is een bepalend moment voor Norsepower en voor windvoortstuwing in de wereldwijde scheepvaart”, zegt Heikki Pöntynen, CEO van het bedrijf. “Samenwerken met Idemitsu Tanker en JMU aan de eerste VLCCs met rotorzeilen en dit doen als ons eerste nieuwbouwproject in Japan, is een enorme stap voorwaarts. Japan is nu al de grootste markt voor Norsepower-projecten en deze samenwerking bevestigt zowel het vertrouwen in onze technologie als de relevantie ervan voor alle tankersegmenten.”

De rotorzeiltechnologie levert meetbare prestatieverbeteringen op. Elke installatie bevat digitale regelsystemen die de werking in realtime optimaliseren en zich aanpassen aan windomstandigheden en routing om de efficiëntie te maximaliseren. Volgens Norsepower verminderen de systemen het brandstofverbruik met 5 tot 25 procent, met een potentieel voor nog grotere besparingen onder gunstige windomstandigheden.

Nu scheepvaartmaatschappijen steeds meer onder druk komen te staan om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen en te voldoen aan veranderende milieuregelgeving, winnen windondersteunde aandrijftechnologieën aan populariteit als commercieel levensvatbare hulpmiddelen om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen. Het VLCC-project laat zien hoe traditionele transporten op fossiele brandstoffen schone energieoplossingen kunnen integreren zonder de operationele capaciteit of betrouwbaarheid in gevaar te brengen.

Bron: Norsepower en GCaptain.

Windassist sponsor