WASP

Primeur: Capesize bulkcarrier met rotorzeilen

MOL en Vale hebben een Capesize bulkcarrier uitgerust met Norsepower rotorzeilen. Dit is de eerste in zijn soort, met als doel de brandstof- en broeikasgasemissies met 6-10% te verminderen.

Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. (MOL) en Vale International SA kondigden aan dat een bulkcarrier van 200.000 dwt klasse, momenteel in dienst onder een contract op middellange termijn voor het vervoer van ijzererts voor Vale, met succes is omgebouwd met twee 35m x 5m Norsepower Rotor Sails en haar eerste bezoek heeft gebracht aan Ponta da Madeira, Brazilië.
MOL verklaart dat dit het eerste geval ter wereld was waarbij rotorzeilen geïnstalleerd werden op een Capesize bulkcarrier. Verwacht wordt dat de Camellia Dream ongeveer 6-10% brandstof- en broeikasgasemissiereductie zal realiseren op de routes van Brazilië naar het Verre Oosten, in combinatie met reisoptimalisatietechnologie.
MOL heeft de “MOL Group Environmental Vision 2.2.” opgesteld en als doel gesteld om tegen 2050 een broeikasgasemissie van nul te bereiken. Een van de belangrijkste acties om dit doel te bereiken is de “introductie van schone energie, verdere energiebesparende technologieën”, waaronder de installatie van windvoortstuwingssystemen zoals rotorzeilen en Wind Challengers.

Eco-shipping

Vale zet zich ook in om de maritieme industrie te ondersteunen bij het behalen van de IMO-doelstellingen voor het koolstofarm maken van schepen. In lijn met de ambitie van de Overeenkomst van Parijs heeft Vale een doelstelling van 15% reductie in scope 3 emissies tegen 2035, gerelateerd aan de waardeketen, waar scheepvaartemissies deel van uitmaken aangezien de schepen geen eigendom van het bedrijf zijn.
Gericht op het toepassen en benutten van technologieën en vlootmodernisering om de uitstoot van broeikasgassen te verminderen, heeft Vale het Ecoshipping-programma opgezet, een O&O-initiatief gebaseerd op een sterk partnerschap met scheepseigenaren. Sinds 2018 vaart het bedrijf met Valemaxes van de tweede generatie (capaciteit van 400.000 dwt) en sinds 2019 met Guaibamaxes (capaciteit van 325.000 dwt) – deze schepen behoren tot de meest efficiënte ter wereld.
Als onderdeel van het Ecoshipping-programma ontwikkelde Vale innovatieve energie-efficiënte projecten, zoals het rotorzeilproject en een baanbrekend project om multi-fuel tanks in te bouwen op ijzerertsschepen.

Shiptron

Windassist sponsor

Lees dit artikel op de bron: Bulk Materials International.

Beeld: © MOL

Windassist sponsor