WASP

Resultaten bekend van WASP-testvaaarten

In het kader van het EU-Interreg North Sea Region project ‘WASP: Wind Assisted Ship Propulsion’, worden op 10 mei in Kopenhagen de resultaten bekendgemaakt van de testvaarten van meerdere schepen met geïnstalleerde windvoortstuwingstechnologieën.

Als onderdeel van het WASP-project (medegefinancierd door het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling) werden verschillende windtechnologieën geïnstalleerd op vijf commerciële schepen en werden validaties door derden uitgevoerd om de daadwerkelijk bereikte brandstofbesparingen te verifiëren. […] Tot nu toe zijn 18 grote schepen uitgerust met windondersteunde voortstuwingstechnologieën en dit aantal zal de komende jaren toenemen.

Kare Press-Kristensen, senior adviseur Green Transition Denemarken, zei: “Bestaande windvoortstuwingstechnologieën bieden gratis, niet-vervuilende energie die beschikbaar is voor schepen op zee zonder investeringen in brandstofinfrastructuur. Wind is efficiënter dan welke groene brandstof dan ook en wordt niet beïnvloed door oorlog en de oliecrises.”

Kasper Uithof, innovatiemanager bij Netherlands Maritime Technology, zei: “Na maanden van voorbereiding en testen kunnen we nu inzicht geven in de resultaten van onze windvoortstuwingsinstallaties. We kijken ernaar uit om onze ervaringen te delen met degenen die geïnteresseerd zijn in windvoortstuwing, aangezien het een van de meest veelbelovende bijdragen aan duurzame scheepvaart blijkt te zijn.”

BSC

Windassist sponsor

Maria Skipper Schwenn, Executive Director, Climate Environment and Security, Danish Shipping, voegt hieraan toe: “De Deense scheepvaart heeft een ambitieus doel gesteld: klimaatneutraliteit in 2050. Om daarin te slagen, moeten we naar allerlei technologieën kijken. Een van de methoden om ons doel te bereiken, is misschien wel een van de oudste: windenergie. Het is een gratis, onbeperkte en volledig koolstofneutrale bron. Dus als we het brandstofverbruik maar een klein beetje kunnen verminderen door windenergie te gebruiken, is dat het overwegen waard – vooral als we rekening houden met het prijsverschil tussen fossiele en groene brandstoffen.”

Lees het hele artikel op de site van Clean Shipping International.

Windassist sponsor