School at Sea-matrozen beleven eerste avonturen
De SaS-ers op de Thalassa zijn alweer bijna 6 weken onderweg en beleven teveel om het thuisfront te missen. Aan boord fileren ze zelfgevangen vis, aan land bezoeken ze een Spaanse vulkaan.
Natuurlijk gaat het schoolwerk gewoon door, en dat moeten ze goed plannen om het te combineren met al die avonturen. En terwijl in Nederland de winterjassen tevoorschijn worden gehaald, genieten de SaS’ers nog van een heerlijk zonnetje.
Vers visje
Goed eten is belangrijk, zeker aan boord! Elke zeeman zal je vertellen dat een goede gevoede crew een blije crew is. De SaS’ers koken zelf en maken schema’s om hun voedselvoorraad slim in te delen (en op te eten) op basis van houdbaarheid. Maar hoe langer je op zee bent, hoe groter de behoefte aan iets vers. En tja, je bent een echte zeiler… of niet! Dat betekent dus zelf vis vangen én schoonmaken. Niet iedereen vindt dat het leukste klusje, maar voor verse sushi moet je wel wat over hebben.
Spanning en sensatie
Geen dag op de Thalassa is hetzelfde. SaS’er Florine berichtte vanaf het schip over een spannende gebeurtenis: ‘Het begon als een rustige dag, tot ineens het brandalarm 🔥 afging. Iedereen verzamelde zich voor de telling, maar toen kwamen ook ineens de zwemvesten tevoorschijn. Brandalarm én zwemvesten? Dat klopt niet. Deuren gingen dicht, brandslangen werden klaargezet en de bemanning haalde de reddingsvlotten naar beneden. Ik bleef kalm, zelfs toen ik hoorde dat de deur naar de brandplek warm was. Geen paniek, maar het voelde wel serieus.’
En? Het bleek toch een oefening.
Na een bezoek aan het Portugese Porto Santo maakten ze de oversteek naar Tenerife, beroemd om de vulkaan Teide. Met goed gevulde rugzakken en een verrassend tempo bereikten ze als snelste SaS-groep ooit de top van de vulkaan. De terugweg? Comfortabel met de gondel naar beneden.
Duurzame keuzes
Sanne Brockhoff is ook aan boord, en schrijft over haar belevenissen: ‘Leven op een schip betekent dat alles wat je hebt, beperkt is: van drinkwater tot voedselvoorraden. We leren als jongeren om niets te verspillen en zorgvuldig om te gaan met de energiebronnen. Voor ons draait het leven aan boord niet alleen om leren navigeren en zeilen, maar ook om te begrijpen wat duurzame keuzes betekenen.
Magische momenten

Het leven aan boord is soms zwaar: de dagen zijn lang, de nachten op de golven koud en het is altijd druk. Ik heb geen vast wachtschema; de taken rouleren, wat betekent dat ik op sommige nachten midden in de nacht op dek moet staan om te helpen navigeren en het schip veilig te houden. Soms raak ik uitgeput van de vroege ochtenden en late nachten, en dan is er geen warme douche of zachte stoel om even bij te komen.
Maar die momenten worden wel gecompenseerd door bijzondere ervaringen die ik nergens anders had kunnen hebben, zoals toen er tijdens een rustig moment werd geroepen: “Dolfijnen!” Met zijn allen genoten we van het magische moment dat de dolfijnen mee zwommen langs de Thalassa. Zulke momenten geven mij kracht en herinneren mij eraan waarom ik deze uitdaging ben aangegaan. Ook wanneer ik op het water een lichtgevende algenstroom zie, raak ik verwonderd door de natuur. Dat zijn ervaringen die alle vermoeiende momenten weer goedmaken.’
Lees hier meer over de avonturen van Sanne en over School at Sea.
Beeld: School at Sea.


