Stena Line komt met windaangedreven RoRo-ferry
Stena presenteert het concept van de Stena Futuro, een 240 meter lang RoRo-schip met vleugelzeilen voor het vervoer van opleggers en auto’s. Het ontwerp belooft 20% minder energieverbruik: een verdubbeling van de huidige norm.
De romp en opbouw zijn geoptimaliseerd om zo efficiënt mogelijk gebruik te maken van de laadruimte. Tegelijkertijd staan een laag gewicht en geoptimaliseerde hydro- en aerodynamica centraal bij het bereiken van een laag brandstofverbruik. Het lage en gestroomlijnde ontwerp van de Stena Futuro is het resultaat van deze ambities.
Naast het ontwerp van het schip zal de Stena Futuro, om haar ecologische voetafdruk verder te beperken, worden uitgerust met hybride voortstuwing; accu’s en motoren met een laag brandstofverbruik die op verschillende brandstoffen kunnen lopen. Het accusysteem maakt het mogelijk om het schip gedeeltelijk alleen op elektriciteit te laten varen, bijvoorbeeld bij het in- en uitvaren van havens. Zonnepanelen zullen ook bijdragen aan de elektriciteitsbehoefte van het schip.
Luchtsmering en warmteterugwinning
De romp van de Stena Futuro wordt ook uitgerust met een luchtsmeersysteem. Dit systeem laat kleine luchtbelletjes onder de waterlijn los om de wrijving tussen het schip en het water te verminderen.
Een afvalwarmteterugwinningssysteem maakt het mogelijk om de hete uitlaatgassen van de scheepsmotoren te hergebruiken voor andere verwarmingsbehoeften aan boord en voor het opwekken van elektriciteit.
Vleugelzeilen
Het concept voor de Stena Futuro omvat vier 40 meter hoge vleugelzeilen, die kunnen worden ingetrokken wanneer dat nodig is – bijvoorbeeld wanneer men onder een brug doorvaart. Onlangs hebben de ontwikkelaars van Stena samen met het Zweedse onderzoeksinstituut RISE tests en simulaties uitgevoerd van het gebruik van de zeilen om zowel de energiebesparing als de invloed van de zeilen op de manoeuvreerbaarheid en veiligheid van het schip te documenteren.
De tests toonden aan dat de zeilen van Stena Futuro potentieel tot vijftien procent brandstofbesparing kunnen opleveren. We hebben ook bevestigd dat het schip voldoet aan alle eisen voor stabiliteit en manoeuvreerbaarheid in scenario’s zoals plotselinge windverschuivingen of snelle koerswijzigingen,’ aldus Nicolas Bathfield, projectmanager bij Stena Teknik.
Nog geen definitief plan
Het scheepsontwerp zal een belangrijke rol spelen in de toekomstige tonnageplanning van Stena Line. Op dit moment is er nog geen definitief plan voor de productie van de Stena Futuro.
Niclas Mårtensson, CEO van Stena Line: ‘Wij streven ernaar om onze industrie te leiden in het bereiken van de wereldwijde klimaatdoelstellingen. We werken hier elke dag aan in onze huidige activiteiten, maar we moeten ook voorop lopen bij de ontwikkeling van de schepen van morgen. Het Stena Futuro concept is een belangrijke stap in die richting.’
Bron: een artikel van Mariska Buitendijk in SWZ-Maritime.
Beeld: Stena.
Noot van de redactie:
Het nieuws is dat er, in plaats van de gebruikelijke 10% brandstofreductie, met dit ontwerp een reductie van 20% wordt aangekondigd. Voor die verdubbeling zijn echter niet alleen de zeilen verantwoordelijk: die leveren hooguit 15%, de rest komt van aanvullende technieken. Op de meetlat van ‘wind-assisted’ tot ‘wind-powered’ scoort dit concept dan ook nog niet bijster hoog. Het heeft er alle schijn van, dat de rederijen een scheepsontwerp dat meer zeil voert en daardoor bij sterke wind meer zal hellen en dus meer stabilisatoren en driftbeperking nodig heeft, nog niet aandurven. Er verschijnen wel steeds meer ontwerpen met een groter zeilaandeel, maar op de uitspraken van Stena-CEO Mårtensson valt nog behoorlijk wat af te dingen; gezien de stand van zaken is er nog niet veel voor nodig om ‘als marktleider voorop te lopen.’


