NieuwsZeevaart

Tallship Lady Ellen krijgt een nieuw leven

De Lady Ellen, een begin tachtiger jaren in Zweden nieuw gebouwd tallship, wordt door de Nederlandse eigenaren Markus en Davíd Vrieling opnieuw in de vaart gebracht, voor zeecharters in het hogere segment.

Het luxe tallship Lady Ellen ondergaat een grondige opknapbeurt en gaat vanuit thuishaven Harlingen wereldreizen maken. Het schip heeft een beperkt aantal hutten voor passagiers en daarnaast ruimte voor trainees en zeevaartstudenten die hun vaaruren moeten maken. Over niet al te lange tijd zal het schip getuigd worden aan de Willemskade en zal de Lady Ellen deelnemen aan de Tallships Races 2026.

Onderzeebootstaal

De Lady Ellen is in 1982 gebouwd als traditioneel zeilschip; het is een replica van de in 1902 gebouwde Deense vrachtvaarder ‘Ellen’. Een Zweedse scheepswerf kreeg een opdracht om zes onderzeeërs te bouwen en kocht daarvoor staal in. De opdracht werd echter bijgesteld naar drie onderzeeers, waarna de werf met flink wat staal bleef zitten. Daarvan is onder andere de Lady Ellen gebouwd. “Twaalf millimeter dik u-boot staal”, zegt Davíd. “Het is sterk staal en het is een zwaar schip.”

Luxe voor het hogere segment

In tegenstelling tot veel tall ships van vergelijkbare grootte, is de Lady Ellen niet ingericht voor pakweg vijftig gasten de topzeil schoener heeft zes luxe hutten voor maximaal twaalf passagiers. De reizen die Rederij Vrieling Waterman gaat aanbieden, liggen in het hogere segment.

“Tall Ships zeilen met een martini in de hand”, verduidelijkt Davíd. De doelgroep is de ‘oudere jongere’ die zijn schaapjes al op het droge heeft. Hij of zij wil zelf niet meer in de touwen hangen, maar wel de echte zeilbeleving. Elke hut heeft een en-suite badkamer, er is een chef-kok die voortreffelijke diners bereidt en in de lounge is een wijnen whiskyselectie.

Investering in de toekomst

Naast de betalende gasten is er ruimte voor aspirant zeelieden die hun praktijktijd moeten behalen. Vaak is dat een flinke investering, maar Rederij Vrieling Waterman wil middels een stichting en een samenwerking met de Enkhuizer Zeevaartschool kansen bieden. “Het gaat om een stukje filantropie”, zegt Davíd. “Het is eigenlijk een investering in de toekomst van de zeilvaart”, zegt Markus.

Markus Vrieling had z’n oog meer dan vijftien jaar geleden al op de Lady Ellen laten vallen. Het schip stond te koop in Zweden maar Markus was niet in de positie het schip aan te kopen. Later veranderde dat, toen hij succesvol windparken in Roemenië ontwikkelde en deze verkocht.

Ongeveer vier jaar geleden reisde Markus naar Zweden, toen de Lady Ellen daar weer te koop stond. Maar hij had pech: een Ier kocht het schip voor zijn neus weg. De Lady Ellen zou in Ierland opgeknapt worden om dienst te gaan doen als zeiltrainingsschip, maar het project bleek een maatje te groot voor de Ierse eigenaar. Toen Vrieling een kijkje in Ierland nam, bleek de Lady Ellen al een jaar lang aan de kade te liggen zonder enige vooruitgang. Sterker: de zwammen groeiden uit de banken op het dek.

Shiptron

Windassist sponsor

Harlinger bedrijven

Tijdens de onderhandelingen over de overname van de Lady Ellen kwam het schip al naar Harlingen en later Den Helder. Na ongeveer een jaar van soms moeizaam onderhandelen heeft Rederij Vrieling Waterman de Lady Ellen overgenomen. En inmiddels is de renovatie dus in volle gang.

Rederij Vrieling Waterman investeert in totaal ongeveer anderhalf miljoen euro in het vernieuwen van het schip, en kiest daarbij vooral voor Friese bedrijven die de werkzaamheden uitvoeren. Bijvoorbeeld Talsma Shipyards in Franeker levert de stalen masten, Scheepstimmerbedrijf Piet Blaauw in Stavoren al het rondhout en Scheepstuigerij De Groot in Stavoren doet de tuigage. Ook Harlinger bedrijven zijn betrokken bij het project, zoals Visser Special Metal Products, SRF en BijRinus.

Davíd Vrieling is overigens geen onbekende in Harlingen. Na zijn studie aan de Enkhuizer Zeevaartschool ging hij op zoek naar een schipper met een schip, om ervaring op te doen. Zo belandde hij op de Poolster van Joska Moen. “Ik heb daar de tijd van m’n leven gehad; ik kan het iedereen aanraden.”

Nederlandse vlag

“We hebben nog wel een probleem”, zegt Markus. “We zitten nog niet onder de Nederlandse vlag.” Schepen als de Lady Ellen passen niet in de Nederlandse wetgeving, die gericht is op veel grotere vrachtschepen. “Aan schepen als de Lady Ellen kun je nooit dezelfde eisen stellen. Het is natuurlijk een heel kleine groep, maar wel een heel zichtbare groep. Het is raar dat Nederland nog even wat huiswerk moet doen als het gaat om dit soort schepen binnen de vlag te kunnen houden.”

Nederland heeft het registerwerk uitbesteed aan een Italiaanse organisatie en Markus en Davíd hebben goede hoop dat het gaat lukken. “Ik heb de vlag al gekocht”, zegt Davíd. “Een Nederlandse vlag van 4,50 bij 6,75 meter. Er moet gewoon een Nederlandse vlag achter die boot hangen, en we willen ‘Harlingen’ achterop hebben.”

Bron: Harlinger Courant (PDF Pagina 1).
Beeld: Classic Charters.

Windassist sponsor