Dodelijk tallship-ongeluk onder Brooklyn Bridge
Het Mexicaanse tallship Quauhtémoc is tijdens de uitreis uit New York door een mechanische storing onder de Brooklyn Bridge terechtgekomen, waarbij het alle drie de masten brak. Twee matrozen kwamen om, meerdere raakten gewond.
Het ongeluk haalde alle nieuwsmedia, mede doordat het door veel omstanders werd gefilmd. Op de beelden is te zien dat het schip met een forse snelheid achterwaarts op de brug afvaart. De hoogste mast van de Cuauhtémoc meet 48,20 meter. De maximale doorvaarhoogte van de Brooklyn Bridge is bij laagwater in het midden 41 meter. Vooralsnog is niet duidelijk welk mechanisch defect de oorzaak van het ongeluk was.
2 doden, 22 gewonden
De Quauhtémoc had 277 mensen aan boord. Twee bemanningsleden verloren bij het ongeluk het leven. Volgens president Claudia Sheinbaum van Mexico waren beiden bemanningslid. Een van de doden is geïdentificeerd als América Yamileth Sánchez Hernández, 21, een cadet aan de marineacademie van Mexic en afkomstig uit de staat Veracruz. De gouverneur van Vera Cruz reageerde diep bedroefd op haar dood. Het andere slachtoffer is matroos Adal Jair Marcos, uit de staat Puebla. Bij het ongeval raakten ten minste 22 anderen gewond, onder wie 11 in kritieke toestand en negen in stabiele toestand, aldus de Mexicaanse marine in een verklaring.
‘Uitgevaren’
Tijdens de afvaart was het schip ‘uitgevaren’ of ‘opgetuigd’, wat betekent dat veel matrozen op de ra’s stonden, bij wijze van feestelijke representatie. Op het moment van de aanvaring zijn op door Reuters geverifieerde video’s twee mensen te zien die zich op de bovenbramra leken te bevinden en hevig heen en weer slingerden. Volgens de autoriteiten behoren zij tot de zwaarst gewonden, die momenteel nog in kritieke toestand verkeren. Vlak na de botsing was te zien dat sommige bemanningsleden met lifelines aan de verwoeste tuigage hingen en anderen zich op hun buik naar het midden van de ra’s voortbewogen. Geen enkel bemanningslid is echter uit de tuigage overboord gevallen.
Lachende omstanders
De filmpjes die van het ongeluk gemaakt werden laten zien dat niet iedereen begrijpt hoe ernstig het ongeluk was. Naast verschrikt gillende mensen is ook veel gelach te horen bij het afbreken van de masten. Op sociale media werd ook druk op het ongeluk gereageerd. Naast veel empathie voor de doden en gewonden, valt met name het schampere en soms ronduit domme commentaar van overduidelijke leken op. Zo noemde Lincoln Restler, een gemeenteraadslid van New York City, het voorval slechts een paar uur na het gebeurde, niet gehinderd door enig benul van de toedracht, al “uitzonderlijk roekeloos en nalatig”. In de Washington Post en de New York Times, die beide uitgebreid over het ongeluk berichtten, komen echter ook verschillende experts aan het woord, die alle waarschuwen voor te voorbarige conclusies.
Deelnemer aan SAIL
De 90,5 meter lange Quauhtémoc, vernoemd naar de laatste Azteekse leider Cuauhtémoc, wordt deze zomer bij Sail Amsterdam verwacht. Dat zou voor de eerste keer zijn. Het in 1982 te water gelaten schip heeft in de afgelopen 40 jaar 217 havens in 63 landen bezocht en meer dan 800.000 mijl afgelegd op zee, wat gelijkstaat aan 38 keer de wereld rond. Voorafgaand aan het bezoek aan Amsterdam zou het schip onder meer IJsland bezoeken; de bestemming die het had na haar bezoek aan New York. Het schip is bezig aan een wereldwijde goodwill-tour, waarbij het eerder al landen als Japan en Zuid-Korea bezocht.
Onderzoek
Het ongeluk zal worden onderzocht door de National Transportation Safety Board (NTSB).
Het schip lag aangemeerd aan Pier 17 in Manhattan, net onder de Brooklyn Bridge. Zaterdagavond zou het de haven van New York verlaten, met een bunkerstop aan de waterkant van Brooklyn. Een sleepboot was ter assistentie aanwezig, met als taak de boeg van de kant te helpen duwen, maar zonder aan de Cuauhtémoc te zijn vastgemaakt. In plaats van zuidwaarts voer de Cuauhtémoc omstreeks 20.30 uur in de verkeerde richting.

Er kan een stevige stroom staan op de East River. Het tijdstip van het ongeluk viel twee uur na laagwater, waardoor er al een flinke vloedstroom naar binnen stond. Daarnaast heeft de motor van het schip waarschijnlijk in de achteruit gestaan, want de snelheid van het schip, zo laten de verschillende filmpjes op sociale media zien, is bij het raken van de brug tegen de 7 knopen. Er stond een matige wind in dezelfde richting als de stroom, van ongeveer tien knopen. Op sommig filmmateriaal is schroefwater te zien, wat doet vermoeden dat de motor – althans op dat tijdstip – niet was uitgevallen.
Na het ongeluk ging de Cuauhtémoc achter de Brooklyn bridge voor anker. Later werd het met sleepboothulp achter de Manhattan Bridge afgemeerd. Daar ligt het nu voor nader onderzoek door de autoriteiten. De Mexicaanse marine heeft aanvullend een intern onderzoek aangekondigd. Volgens de commissaris voor rampenbestrijding in New York City, ligt de focus voor de komende dagen op het veilig verplaatsen van het schip naar een andere locatie, waar het kan worden gerepareerd, zodat het daarna haar reis kan voortzetten.
Bronnen: onder meer de New York Times, de Washington Post, USA Today, CNN, NOS en de Schuttevaer.
Veel foto’s zijn te vinden op de site van Lohud. Filmpjes zijn op bijna alle nieuwsmedia te vinden.
Een bijzonder instructieve analyse van het ongeval, van nautisch deskundige Sal Mercogliano, is op YouTube te zien.
Noot van de redactie:
Het idee dat het schip snel gerepareerd kan worden lijkt vooralsnog een illusie. Alle drie de (stalen) masten zijn zwaar beschadigd, van de twee voorste zijn de bramstengen en de bijbehorende ra’s naar beneden gekomen. Het onderzoek naar de toedracht door de NTSB zal zich vermoedelijk concentreren op de mechanische problemen die tot het ongeval hebben geleid, terwijl het onderzoek door de Mexicaanse marine waarschijnlijk ook in zal willen gaan op de commandostructuur, de manoeuvre-orders en de procedureafwikkeling. Dat hoeft een tijdige reparatie niet in de weg te staan, maar bij een complexe tuigage als die van de Cuauhtémoc gaat daar, de noodzakelijke inspecties van de keuringsinstantie(s) in aanmerking genomen, mogelijk veel meer tijd in zitten dan in het onderzoek van de autoriteiten. We zullen dan ook moeten afwachten of de Cuauhtémoc in augustus al acte de présence kan geven in Amsterdam.


