U-Ming installeert rotorzeilen op zeer groot ertstankschip
U-Ming Marine Transport Corporation heeft de installatie van vier Rotor Sails op zijn VLOC-schip (Very Large Ore Carrier) Grand Pioneer voltooid en is daarmee de eerste Taiwanese rederij die de windondersteunde voortstuwingstechnologie toepast.
De zeilen, geleverd door Anemoi Marine Technologies uit het Verenigd Koninkrijk, werden in september geïnstalleerd op een schip van 325.000 DWT (deadweight ton) bij COSCO Zhoushan Shipyard tijdens een geplande droogdokbeurt.
Tijdens het plug-and-play proces werden de vier zeilen van 35 meter lang en met een diameter van vijf meter in 1,5 dag op het schip gehesen en bevestigd.
Belangrijke stap
Zoals gebruikelijk ging de presentatie van de installatie gepaard met trotse woorden van het management van U-Ming: “De installatie van Rotor Sails op de Grand Pioneer markeert een belangrijke stap in de decarbonisatie-reis van U-Ming en weerspiegelt onze overtuiging dat de toekomst van de wereldwijde scheepvaart zowel duurzaam als concurrerend moet zijn,” zei Jeff Hsu, vicevoorzitter van U-Ming.
Turn-Key
Anemoi leverde de installatie turn-key aan op de werf: “De volledig geassembleerde technologie minimaliseert de tijd op de werf en maximaliseert de waarde voor onze klanten,” aldus Clare Urmston, CEO van Anemoi.
De Grand Pioneer zal weer in de vaart worden genomen voor een lange termijn charter met het Braziliaanse mijnbouwbedrijf Vale voor het vervoer van ijzererts tussen Brazilië en China. Het schip zal naar verwachting een jaarlijkse brandstof- en emissiereductie van gemiddeld ongeveer 10-12% realiseren.
Bron: Marinelink.
Afbeelding: U-Ming.