DuurzaamheidZeilvracht Zee

Vervoer door windkracht in de Stille Oceaan

Vijftien jaar geleden, vers van de zeevaartschool in Enkhuizen, pakte Ben Vroom zijn plunjezak en vertrok naar de Stille Oceaan. Sindsdien werkt hij daar op windaangedreven vrachtschepen.

“Mijn eerste baan was als machinist aan boord van de SV Kwai, een 178GT zeilend vrachtschip van Island Ventures Limited. We leverden huishoudelijke artikelen en voedsel aan afgelegen atollen in de Stille Oceaan – van Hawaï tot Kiribati en de Cookeilanden – en brachten kopra en zeewier mee terug. Het schip werd later verkocht tijdens de COVID-19 pandemie en vaart nu onder de vlag van de Marshalleilanden.

In 2023 ging ik als instructeur aan de slag bij de maritieme afdeling van het College of the Marshall Islands (CMI). De extra taak: helpen bij de voltooiing en oplevering van een gloednieuw zeilend vrachtschip, de SV Juren Ae. Na maanden van toezicht op de bouw in Geoje, Zuid-Korea, leidde ik haar eerste reis van 3.500 zeemijl – (motor)zeilend tegen de passaatwinden in. Ze overtrof alle verwachtingen.

Scheepvaart is van cruciaal belang voor de Marshalleilanden, een laaggelegen land dat te maken heeft met stijgende zeeën. Maar geïmporteerde brandstof is duur en vervuilend. Dat is waar het Low Carbon Sea Transport (LCST) project om de hoek komt kijken. Onder leiding van het Duitse ontwikkelingsagentschap GIZ, met partners als de Emden-Leer University of Applied Sciences en de Marshall Islands Shipping Corporation (MISC), ondersteunt het project de overgang naar schoner zeetransport.

Een belangrijk resultaat van LCST is Juren Ae – een door wind aangedreven vrachtschip dat speciaal is ontworpen voor de Stille Oceaan. Het schip is vernoemd naar een traditionele Marshallese kano en combineert erfgoed met innovatie. Het schip vermindert de CO₂-uitstoot tot 80% vergeleken met conventionele schepen in de vloot, dankzij haar zeilsysteem, zonnepanelen, batterijopslag en hybride elektrische aandrijving.

Juren Ae is gebouwd door Asia Shipbuilding met engineering door Kostec en ontwerpinput van SDC Hamburg en is uitgerust voor eilandomstandigheden. Ze vervoert tot 50 passagiers, algemene vracht, diepvriesproducten, brandstof, water en andere benodigdheden. Haar twee ruimen van 300m³ hebben vouwluiken en ventilatie voor bederfelijke waren.

WASP EZS

Windassist sponsor

De Indosail tuigage van het schip bestaat uit twee grote vierkante zeilen en drie voorzeilen, allemaal reefbaar en bediend door elektrische lieren. Een DOOSAN dieselmotor van 240 kW zorgt voor reservevoortstuwing en een elektromotor van 50 kW ondersteunt lage snelheid of stille werking zonder uitstoot. Zonnepanelen (11kWp) en LFP accu’s leveren stroom aan boord en het hybride systeem kan zelfs elektriciteit regenereren als het schip onder zeil is.

Het ontwerp van de romp is geoptimaliseerd om de zijwaartse krachten van windaandrijving in balans te brengen. Een uniek Wagner kielsysteem verbetert de stabiliteit en vermindert de weerstand. Zeetesten bevestigden een uitstekende handelbaarheid en snelheid – tot 12 knopen onder zeil en 9,7 knopen in kalm water op de motor.

Juren Ae is meer dan een schip – het is een proeftuin. Het komende jaar verzamelen we gegevens om de systemen te verfijnen en toekomstige ontwerpen te onderbouwen. GIZ en de regering van het RMI werken ook samen met naburige eilandstaten om dit model te kopiëren. Naar verwachting zullen medio 2026 meerdere landen meedoen met het bestellen van soortgelijke schepen, ondersteund door internationale financiering en het delen van kennis via initiatieven als het Pacific Blue Shipping Partnership.

Dit betekent echt een stap voorwaarts in duurzaam maritiem transport voor de Stille Oceaan.”

Artikel (met dank aan Fair Winds Collective) door Ben Vroom, docent Maritieme Afdeling aan het College of the Marshall Islands (CMI)
Foto: Juren AE en Rainbow Warrior op Majuro (Karen Earnshaw)

Windassist sponsor