Voorstel koolstofbeprijzing versterkt windondersteund zeetransport
De International Chamber of Shipping (ICS) heeft samen met 47 regeringen wereldwijd een gedetailleerd kader voorgesteld voor een prijsmechanisme voor broeikasgasemissies dat de toepassing van windenergiesystemen direct zou stimuleren.
Het voorstel introduceert een aantal belangrijke elementen die de business case voor windaandrijving versterken:
- Een verplichte BKG-bijdrage per ton uitgestoten CO2e, waardoor een directe financiële stimulans wordt gecreëerd om het brandstofverbruik te verminderen.
- De oprichting van een “IMO GHG Strategy Implementation Fund” ter ondersteuning van de overgang naar groenere technologieën.
- De mogelijkheid om in de eerste jaren nalevingsoverschotten te genereren en op te slaan.
- Een beloningssysteem voor schepen die hun uitstoot aanzienlijk verminderen.
Voor windvoortstuwingsystemen vormen deze elementen een krachtig economisch argument. Het voorstel stelt scheepsexploitanten in staat om onmiddellijke besparingen te realiseren door lagere bijdragen aan broeikasgasemissies, terwijl ze mogelijk kunnen profiteren van extra stimulansen via het implementatiefonds.
Aanvulling op bestaande regelgeving
Dit nieuwe mechanisme werkt samen met bestaande en toekomstige regelgeving om een alomvattend kader te creëren ter ondersteuning van de invoering van windenergie. In het kader van FuelEU Maritime, dat in januari 2025 van kracht is geworden, profiteren schepen met windaandrijvingssystemen al van een beloningsfactor van 5% in hun emissieberekeningen. In combinatie met het voorgestelde prijsmechanisme voor broeikasgasemissies creëert dit een dubbele stimuleringsstructuur die de invoering van Rotor Sails aanzienlijk kan versnellen.
De timing is vooral belangrijk omdat schepen aan steeds strengere eisen moeten voldoen:
- FuelEU Maritime’s verplichte reductie van 2% broeikasgasintensiteit van 2025-2029.
- Voortdurende CII-classificatieverbeteringen die van jaar tot jaar nodig zijn.
- EEXI-compliance stimuleert de behoefte aan bewezen efficiëntietechnologieën.
Economisch voordeel
Rotorzeilproducent Anemoi heeft berekend dat als Rotorzeilen geïnstalleerd zouden worden op elk geschikt schip in de wereldvloot, de besparingen per jaar 17 miljoen ton brandstof en 56 miljoen ton koolstof zouden bedragen. Met het voorgestelde prijsmechanisme, dat tarieven voorstelt van USD 18,75, USD 100 of USD 150 per ton CO2e, zouden deze koolstofreducties zich kunnen vertalen in jaarlijkse besparingen voor de hele sector van:
- USD 1,05 miljard bij het laagste voorgestelde tarief (USD 18,75/ton)
- USD 5,6 miljard bij het middelste voorgestelde tarief (USD 100/ton)
- 8,4 miljard USD tegen het hoogste voorgestelde tarief (150 USD/ton).
Deze aanzienlijke financiële voordelen zouden worden aangevuld door:
- Directe besparingen door verminderde broeikasgasbijdragen
- Potentiële inkomsten uit het opsparen en verhandelen van nalevingsoverschotten
- Bijkomende voordelen door naleving van FuelEU Maritime en verbeterde CII-ratings
- Besparingen door minder brandstofverbruik
Strategisch tijdschema
Het voorstel komt op een goed moment. Ten eerste komt de werkgroep voor de vermindering van broeikasgasemissies door schepen in de week van 17 februari 2025 bijeen op ISWG-GHG 18 om de gedetailleerde MARPOL-wijzigingen voor het prijsmechanisme te bespreken. Daarna volgt MEPC 83 in april, waar het Comité voor de bescherming van het mariene milieu de regelgevingstekst moet goedkeuren, met inbegrip van de definitieve structuur van het implementatiefonds voor de broeikasgasemissiestrategie van de IMO.
Als het mechanisme wordt goedgekeurd, zou het begin 2027 wereldwijd in werking treden en zou de inning van de jaarlijkse broeikasgasbijdragen van schepen in 2028 beginnen. Dit implementatieschema biedt scheepsexploitanten een cruciale periode om hun vloot voor te bereiden. Aangezien de vereisten voor FuelEU Maritime begin dit jaar van start zijn gegaan, kunnen exploitanten die vroeg handelen, profiteren van beide regelgevingskaders en tegelijkertijd mogelijk nalevingsoverschotten opsparen voor toekomstig gebruik.
Bron: persbericht Anemoi Marine.
Beeld: de Vale-Sohar-Max met Anemoi Rotorsails.


