NieuwsScheepsbouw & Techniek

VPLP Design onthult expeditiecatamaran

EO3, het nieuwe onderzoeksschip van Energy Observer, werd op 6 juni 2025 onthuld tijdens de United Nations Ocean Conference (UNOC) in Nice.

Het doel van het schip is om nieuwe oplossingen te onderzoeken voor het koolstofvrij maken van de scheepvaart en energieproductie. VPLP heeft de ontwerpfase van EO3 bijna afgerond en het is de bedoeling dat het schip in het voorjaar van 2027 te water gaat. VPLP managing partner Simon Watin en scheepsarchitect Annabelle Clémenti vertellen ons meer.

Victorien Erussard heeft opnieuw een beroep gedaan op de expertise van VPLP Design om een nieuw onderzoeksschip te ontwerpen voor de 2025-2033 expeditie A Journey to Carbon Neutrality. Dit nieuwe schip, dat EO1 vervangt, vertegenwoordigt continuïteit omdat de banden tussen VPLP en Energy Observer teruggaan tot 2015. “Het begon allemaal toen Marc Van Peteghem Victorien ontmoette,” herinnert Simon Watin zich. “VPLP gaf hem de vrije hand in het ontwerpen van de bovenbouw van EO1, dat ook een van de eerste schepen was met onze Oceanwings oplossing.”

Het was een win-win oplossing volgens Simon, omdat de vleugelzeilen ontwikkeld door VPLP Design en geïnstalleerd op de catamaran (voorheen Enza van Peter Blake en voormalig houder van de Jules Verne Trofee) grondig getest konden worden tijdens de 68.000 zeemijlen van de zevenjarige Odyssey expeditie (2017-2024). Tijdens haar lange reis van Europa naar Japan en van de Verenigde Staten naar Spitsbergen bleef EO1 oplossingen voor energieonafhankelijkheid promoten en de mensen ontmoeten die de projecten aansturen.

Ditzelfde doel is bepalend geweest voor het ontwerp van het volgende onderzoeksschip van Energy Observer. “EO3 wordt een experimentele boot, een expeditiecatamaran en een ontmoetingsplaats”, zegt Simon Watin. “Ze zal ook worden gebouwd volgens de normen van de koopvaardij.”

De catamaran is 30 meter lang en 12 meter breed, heeft een draagvermogen van 125 ton en wordt aangedreven door vier Oceanwings vleugelzeilen. Dit nieuwe schip is ontworpen om 18 mensen in relatief comfort te vervoeren op diepzeereizen en betekent een radicale verandering van schaal vergeleken met haar voorganger. “EO1 was beperkt door haar afmetingen”, zegt Simon Watin, “waardoor de technologieën dienovereenkomstig moesten worden aangepast. Deze keer is EO3 qua ruimte compleet anders. Hierdoor kunnen we de energietechnologieën uit het programma van het team integreren. Ze zal ook plaats bieden aan andere prototypes van koolstofarme energieproductiesystemen, zodat ze getest en bewezen kunnen worden op volle zee.”

WASP EZS

Windassist sponsor

Momenteel worden scheepswerven geraadpleegd om het schip in Frankrijk te bouwen. “De rompen zullen van aluminium zijn en we willen dat de bovenbouw van FRP is,” zegt Annabelle Clémenti, projectleider bij VPLP Design. “Dit maakt naleving van de regelgeving complexer, maar de winst in massa zou aanzienlijk zijn en een grotere vrijheid in het ontwerp mogelijk maken.” Voor dat laatste werkt VPLP samen met auto-ontwerper Félix Godard.

EO3 streeft naar totale energieonafhankelijkheid door 140 m² zonnepanelen op het dek en, als extra energiebron, energie uit ammoniak. “Er zal een ammoniakkraker aan boord zijn om waterstof voor brandstofcellen te produceren,” zegt Annabelle, “wat een veelbelovende weg is om te verkennen.” De huidige stand van de batterijtechnologie is gebaseerd op drie energiebronnen: moeilijk op te slaan waterstof, CO2 uitstotende methanol en ammoniak. “Elk heeft zijn voor- en nadelen,” zegt Simon Watin. “Ammoniak is een aantrekkelijke oplossing omdat het koolstofvrij is, hoewel de uitstoot van stikstofoxide (NOx) moet worden beheerd om blootstelling van de bemanning te voorkomen.”

EO3 is gericht op experimenteren en wil ook een proefbank zijn voor schone energieoplossingen, met de ambitie om de weg vrij te maken voor industriële en regelgevende projecten. “Energy Observer is opgericht door zeilers uit de offshore racewereld”, legt Simon Watin uit. “Vandaag de dag runnen Victorien en zijn team een professionele operatie die het oor heeft van maritieme autoriteiten, certificeringsinstanties en fabrikanten. Ze zijn zeer geloofwaardig en we zijn verheugd om hen te begeleiden in hun inspanningen.”

Bron: VPLP design 

Windassist sponsor