Wind-ondersteunde tanker arriveert in Rotterdam op eerste reis
Het schip Brands Hatch deed op 8 september in Rotterdam zijn eerste Europese haven aan en demonstreerde daarmee de commerciële levensvatbaarheid van wind-ondersteunde voortstuwing.
De eerste nieuwbouwtanker ter wereld die is uitgerust met de WindWings-voortstuwingstechnologie van BAR Technologies heeft zijn eerste reis naar Europa voltooid en markeert daarmee een belangrijke mijlpaal in de inspanningen om de scheepvaart koolstofvrij te maken. De Brands Hatch is eigendom van en wordt geëxploiteerd door Union Maritime en liet tijdens haar reis indrukwekkende prestaties zien, waarbij meer dan een derde van de voortstuwing alleen al door windenergie werd bereikt terwijl het schip volledig beladen was. De drie 37,5m WindWings® zeilen van het schip vervingen 12,8 ton brandstof in slechts 24 uur – wat neerkomt op 4,3 ton per vleugel en 13 ton vermeden CO2-uitstoot per vleugel per dag.
Tijdens een aanhoudende periode van 6 uur bereikte het schip een brandstofbesparing van meer dan 18 ton per dag, wat aanzienlijk meer is dan de gemiddelde wereldwijde routebesparing van 1,5 ton brandstof per vleugel per dag.
De WindWings® technologie heeft een gepatenteerd vleugelontwerp met drie elementen dat 2,5 keer meer lift levert dan een vleugel met één element en geen continu vermogen nodig heeft. De vleugels passen automatisch vorm en invalshoek aan om de efficiëntie in verschillende windomstandigheden te optimaliseren.
Laurent Cadji, Managing Director bij Union Maritime, beschreef de reis als “een trots moment voor Union Maritime en een duidelijke demonstratie van ons leiderschap in het brengen van innovatieve, duurzame oplossingen voor de wereldwijde scheepvaart.” Hij voegde eraan toe dat “de eerste prestatieresultaten het werkelijke potentieel van windondersteunde voortstuwing benadrukken en we zijn blij dat we de commerciële en ecologische waarde ervan op schaal kunnen bewijzen.”In juli haalde BAR Technologies een mijlpaalorder binnen voor het installeren van zijn
WindWings installeren op twee nieuwe LR2 dual-fuel tankers is een van de eerste significante windaandrijvingstoepassingen voor deze scheepsklasse. De levering wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2027.
“De komst van Brands Hatch naar Europa is echt een mijlpaal, niet alleen voor ons, maar voor iedereen die zich inzet voor maritieme duurzaamheid door middel van windaandrijving”, zegt John Cooper van BAR Technologies. “Dit is de eerste keer dat een schip dat vanaf de grond is opgebouwd met WindWings® een volledige oceaanoversteek heeft gemaakt, wat bewijst dat windaandrijving klaar is voor gebruik op commerciële schaal.”
De Aframax tanker kreeg op 11 juni officieel zijn naam op de Shanghai Waigaoqiao Shipyard voordat hij aan zijn eerste reis begon. Het schip is gebouwd door Shanghai Waigaoqiao Shipbuilding en zal naar verwachting jaarlijks ongeveer 1.200 ton minder brandstof verbruiken, een verbetering van 30% ten opzichte van een modern schip uit 2022 met vergelijkbare specificaties.
Brands Hatch is de eerste in een geplande vloot van windgestuurde tankers die Union Maritime uitrolt onder “Project AeroPower”, een samenwerking met Anglo-Eastern, Synergy, Atlantas Ship Management en BAR Technologies. Het bedrijf zegt dat een aanzienlijk deel van de meer dan 100 schepen tellende vloot zal worden uitgerust met WindWings®, waardoor tot 2030 en daarna aan de milieunormen zal worden voldaan.
Bron persbericht: Union Maritime, foto: BAR Technologies


