Scheepsbouw & TechniekWASPZeilvracht Zee

Windcoop bestelt coöperatief zeilend containerschip

De Fransen lopen alweer voorop. Het coöperatief Windcoop bestelde afgelopen week een zeilend containerschip bij de Turkse werf die ook de Neoliner bouwde. Een nieuw model voor sociaal georiënteerde scheepvaart op de route Frankrijk-Madagaskar.

Windcoop functioneert als een soort partenrederij, ongeveer zoals Jorne Langelaan zijn Ecoclipper wilde financieren. Belangstellenden kunnen aandelen kopen voor 100 euro per stuk. De aandelen geven recht om te stemmen en om vertegenwoordigd te worden in de Raad van Bestuur door een gekozen lid.

Door alle partners betrekken bij het bestuur van de coöperatie, wil Windcoop een echt samenwerkingsmodel creëren. Er zijn verschillende ledencategorieën gepland: contribuanten (individuele investeerders, eindgebruikers, overheidsinstanties), gecommitteerde verzenders (Arcadie, Ethicable, Valrhona, Prova), institutionele, financiële en strategische partners, en natuurlijk de medewerkers en de oprichters.

Het bestelde schip is niet groot, vergeleken met de containerreuzen die de scheepvaart domineren, maar wel vergeleken bij de meeste andere zeilvrachtinitiatieven. Het meet ruim 91 meter, kan  210 TEU (twenty-foot equivalent unit, de standaard containermaat) en een kraan vervoeren, en heeft drie CWS-vleugels met een totale oppervlakte van 1.050 m².

Ondoorzichtig

Nils Joyeux, directeur van de nieuwe structuur, vertelt: “De oorsprong van dit avontuur was een ontmoeting met Julien Noé, die een voorstander is van het coöperatieve model en in het bijzonder de oprichtende voorzitter van Enercoop. Hij kende de scheepvaartwereld niet zo goed, maar hij had vragen over de sociale omstandigheden van de zeelieden, over de financieringsmethoden, die hem wat ondoorzichtig leken, en over het algehele plan. En hij vroeg zich af of er geen manier was om iets te creëren.”

WASP EZS

Windassist sponsor

Activistisch doel

Tussen Julien en het team van Zéphyr et Borée, waar Nils Joyeux vandaan komt, ontkiemde het idee om een scheepvaartmaatschappij te ontwikkelen met een politiek en activistisch doel. En een die eigendom zou zijn van zoveel mogelijk burgers. Er werd een SCIC (société coopérative d’intérêt collectif) opgericht, “omdat het de enige structuur is die burgers, lokale overheden en bedrijven kan integreren.”
Daar hoorde een heroverweging van de rol van het bedrijfsleven bij: niet met winst als enige doel, maar eerder een rechtspersoon die een kader biedt voor mensen die diensten te verlenen aan andere groepen mensen, tegen de juiste prijs.

Beperkt winstgevend

De SCIC is per definitie beperkt winstgevend. 57,5% van de winst wordt gereserveerd voor herinvestering, aandelen mogen niet voor meer dan 2% worden beloond en er mogen geen vermogenswinsten op worden gerealiseerd. Al deze kenmerken zorgen ervoor dat bedrijven georganiseerd als SCIC’s hun bestaansreden en het algemeen belang dienen. Joyeux: ”De rechtsvorm van het bedrijf is misschien een detail voor sommigen, maar voor ons is het lanceren van de bouw van dit eerste vrachtschip met deze structuur georganiseerd als een SCIC niet minder innovatief en toekomstgericht dan het feit dat er stijve vleugels op het dek van de boot staan”.

Bron: Windcoop en artikelen in Mer et Marine en Offshore-energy.biz.
Beeld: Windcoop.

Windassist sponsor