WASP

Zeilend naar de klimaatdoelen

Bertrand Charrier werkte samen met wijlen Jacques Cousteau aan de ontwikkeling van een revolutionair zeil. Maar de tijd ervoor was nog niet rijp. Nu, stelt hij, is er gewoon geen tijd te verliezen.

Bertrand Charrier is een voorvechter van eenvoud. Zittend in een comfortabele stoel met uitzicht op de glooiende velden van het Franse platteland, geeft hij openhartige observaties die worden ondersteund door een mix van gezond verstand en wetenschappelijke expertise.
Hij is van mening dat de maritieme industrie haar ambitieuze klimaatdoelstellingen niet zal halen als ze haar huidige traject van technologische innovatie en toepassing voortzet. Het mondiale productie- en consumptiesysteem moet veranderen. Er kan nu al veel worden gedaan om de uitstoot te verminderen. En, wat cruciaal is voor dit gesprek, we hebben al een groene energiebron die, met meer bewustzijn en toepassing, de milieuprestaties van de industrie zou kunnen veranderen. Bovendien is het gratis.
“Maar we maken het te ingewikkeld”, zegt hij met een knipoog naar de argumenten over concurrerende brandstoffen, systemen en toeleveringsketens in de toekomst, “terwijl de oplossingen soms hier liggen. Recht voor ons. Nu.”

De Cousteau-verbinding

Bertrand Charrier is een naam binnen een niche. Voor de geïnformeerde enkeling is deze persoonlijke, gepassioneerde doctor in de natuurkunde een soort legende.
Nu is hij partner bij Bound4blue, bekend van de autonome eSAIL-zuigzeiltechnologie. Daarvoor was hij hoofd innovatie bij het Franse Ontwikkelingsagentschap (AFD), Senior Vice President van de niet-gouvernementele milieuorganisatie Green Cross International en 15 jaar lang lid van het team van de Cousteau Society, waar hij op het gebied van onderzoek en ontwikkeling nauw samenwerkte met wijlen de grote man zelf.

Turbosail

Het resultaat was een doorbraak die ze de Turbosail noemden. Dit was een verticale cilinder met aerodynamica die leek op die van een vliegtuigvleugel om lift/kracht te creëren, en een rolluik en ventilatorsysteem om lucht aan te zuigen voor een grotere efficiëntie. Bij het testen was de geproduceerde stuwkrachtcoëfficiënt drie tot vier keer zo hoog als die van Marconi-zeilen, waardoor het een enorm aantrekkelijke en voordelige groene voortstuwingsoplossing werd.
“In 1985 lanceerde de Cousteau Society het nieuwe schip Alcyone,” vertelt Charrier, “met twee Turbosails als aanvulling op een dieselmotor. Het was een enorm succes. Op basis hiervan bespraken kapitein Cousteau en ik hoe de innovatie de scheepvaart zou kunnen transformeren, door samen te werken met bestaande voortstuwingssystemen om brandstofkosten, uitstoot en verbruik drastisch te verminderen.”
“Na de brandstofcrisis aan het eind van de jaren 70 dachten we dat de weg vrij was voor adoptie. Maar zoals we allemaal weten, daalde de brandstofprijs halverwege de jaren 80 scherp en daarmee ook de wens binnen de industrie om alternatieve oplossingen te overwegen.” […]

BSC

Windassist sponsor

Voordelen optimaliseren

“Laten we kijken naar wat we nu kunnen doen,” benadrukt Charrier. “Je kunt scheepsrompen optimaliseren om de weerstand en het brandstofverbruik te verminderen (luchtbellen/holtesystemen zijn hier veelbelovend), en ‘slow steam’, waarbij een vermindering van één of twee knopen een groot verschil maakt in energieverbruik en emissies. Er is een scala aan maatregelen en ik denk dat we het probleem moeten benaderen als een legpuzzel, waarbij we oplossingen in elkaar passen voor een optimale impact.”
Wind, lacht hij, kan een van de centrale stukjes zijn.
Charrier kwam zo’n tweeënhalf jaar geleden bij Bound4blue om zijn technische kennis van Turbosail te delen met het ambitieuze jonge team. Met de technologie als basis heeft het bedrijf het concept ontwikkeld tot het kant-en-klare eSAIL-zuigzeil, dat geschikt is voor zowel retrofit- als nieuwbouwprojecten in een breed spectrum van industriesegmenten. […]
“Met de geschiktheid van het systeem voor zo’n grote verscheidenheid aan schepen zien we hier een enorm potentieel. Voor het bedrijf natuurlijk, maar meer dan dat voor de industrie en de overgang die we moeten maken.”

Winst

“In een tijdperk van veranderende regelgeving, zoals de komst van het emissiehandelssysteem van de EU en de dynamische aard van CII-ratings bijvoorbeeld, neemt de druk op en de kosten van naleving toe. Er is een echte stimulans om alternatieven te vinden. En dan zijn er natuurlijk nog de brandstofkosten zelf in een steeds concurrerender industrie. Alles bij elkaar resulteert dit in een convergentie van commerciële en milieubelangen.
Charrier is echter verre van naïef. Hij weet dat wind niet voor iedereen is weggelegd, niet voor alle scheepsactiviteiten, maar hij houdt vol dat, vooral met een beter begrip van weerrouting en optimalisatie, een verrassend aantal eigenaren – vooral in diepzee segmenten – enorme voordelen zou kunnen behalen.
“We hebben een groene, efficiënte, kosteneffectieve oplossing die nu klaar is om de industrie te helpen haar doelen te bereiken,” eindigt hij. “We moeten ons realiseren dat we het wiel niet opnieuw hoeven uit te vinden. We kunnen terugblikken om vooruit te gaan en het enorme potentieel van windenergie herontdekken. Laten we het simpel houden. Het is tijd om de zeilen bij te zetten.”

Lees het uitgebreidere artikel op de website van Maritime Propulsion.

Windassist sponsor