Zeilvracht

TOWT bestelt zes extra zeilvrachtschepen

De Franse zeilscheepvaartonderneming TOWT (TransOceanic Wind Transport) heeft ambitieuze groeiplannen. Twee nieuwgebouwde schepen worden in de komende maanden gedoopt, en met de steun van toonaangevende investeerders zijn zes extra schepen besteld.

Het idee is om nichevrachten te vervoeren in speciale schepen die groot genoeg zijn om economisch levensvatbaar te zijn. Ze wijzen erop dat de huidige zeilvrachtactiviteiten bestaan uit schepen van 35 ton, maar dat de twee schepen Artemis en Anemos, die nu in Vietnam worden gebouwd op de Piriou-werf, wel 1000 ton kunnen laden. Elk schip is tachtig meter lang, heeft twee masten, en zal 1100 ton vracht vervoeren. Per jaar gaat elk schip tot 20.000 ton goederen vervoeren, voorspelt TOWT.

500 schepen in 2050

Gisteren meldde TOWT de bestelling van zes extra schepen, die ook door de Piriou-groep zullen worden gebouwd. Drie schepen zouden in 2026 klaar moeten zijn voor de vaart en de andere in 2027. Tegen 2028 verwacht het bedrijf een jaaromzet van € 60 miljoen en de capaciteit om jaarlijks 200.000 ton te vervoeren. TOWT’s langetermijnvisie is een vloot van 500 schepen tegen 2050.
“Na twee intensieve werkjaren zijn we ontzettend blij en trots dat we deze belangrijke stap in de geschiedenis van TOWT kunnen zetten. Met de bouw van deze 6 extra vrachtzeilschepen consolideren we onze positie als pionier in het vervoer van goederen per zeil, door onze vloot uit te breiden naar 8 schepen”, aldus Diana Mesa, medeoprichter en directeur-generaal, en Guillaume Le Grand, medeoprichter en president van TOWT.

90% CO2-reductie

Elk schip wordt voortbewogen door bijna 3.000 vierkante meter zeil, wat snelheden van ongeveer 10 knopen oplevert. De vaarten zullen de koolstofuitstoot met ruim 90 procent verminderen in vergelijking met conventionele vrachtschepen. Towt meldt veel belangstelling van verladers.
De eerste twee schepen, besteld eind 2021, zijn bijna klaar en de masten zijn onlangs op beide schepen geplaatst. Volgens planning zal Artemis eind juni in de vaart komen en Anemos begin juli. De dienst zal voornamelijk gaan tussen Le Havre, Frankrijk en New York, evenals afvaarten naar Colombia, Brazilië en Guadeloupe.

WASP EZS

Windassist sponsor

Passagiers

Atlantische overtochten tussen Le Havre, Frankrijk en New York duren naar verwachting ongeveer twee weken. Naast vracht zullen de schepen tot 12 passagiers kunnen vervoeren en met een bemanning van zeven personen werken.
(Het vervoer van passagiers is, net als in het busioness-model van het ter ziele gegane Eco-clipper, een belangrijke vorm van neveninkomsten, red.)
Het bedrijf vaart al 13 jaar met gecharterde zeilschepen en heeft naar eigen zeggen al meer dan twee miljoen producten vervoerd. Met 20 schepen werden zo’n 70 reizen gemaakt.
Kortgeleden werd een nieuwe financieringsronde met bekende investeerders afgerond. Het grote publiek droeg ook € 5 miljoen bij, afkomstig van ongeveer 2.000 particulieren.
Het bedrijf meldt dat de extra schepen het mogelijk zullen maken om de capaciteit te vergroten en de frequentie van de afvaarten te verhogen. Hun doel is wekelijkse afvaarten. Ze willen ook nieuwe routes openen met speciale extra schepen naar Azië, Afrika en andere landen in Zuid-Amerika.

Bron: de nieuwsbrief Maritime Executive.

Meer informatie valt ook vinden op de sites van Trade Winds (alleen voor abonnees),  Renewable Energy Magazine, en van TOWT.

Windassist sponsor