WASP

MOL investeert verder in windaandrijving

Mitsui O.S.K. Lines en MOL Drybulk hebben aangekondigd dat ze windvoortstuwingssystemen, waaronder de Wind Challenger, gaan installeren op in totaal zeven nieuwbouw bulkcarriers en multifunctionele schepen, die door MOL Drybulk zullen worden geëxploiteerd.

MOL heeft de prestaties van de Wind Challenger op een schip, de Shofu Maru, tijdens daadwerkelijke reizen continu gemeten en bevestigd dat het Wind Challenger-zeil het dagelijkse brandstofverbruik met maximaal 17% heeft verminderd.
MOL Group zal in totaal 9 met Wind Challenger uitgeruste schepen hebben, waarmee het totale aantal met windaandrijving uitgeruste schepen op 11 komt.
Van de 7 schepen die zullen worden uitgerust met windaandrijvingssystemen, zullen 6 nieuwe bulkschepen elk worden uitgerust met 1 Wind Challenger. Bouwcontracten zijn al getekend met Oshima Shipbuilding Co., Ltd. voor 3 van de 6 schepen, en voorbereidingen zijn gaande voor bouwcontracten voor de resterende 3 schepen.

Ventifoils

Daarnaast heeft MOL Drybulk besloten om 2 Ventfoils, een opvouwbare en autonome eenheid voor windondersteunde scheepsvoortstuwing, geproduceerd door EconoWind B.V. (met hoofdkantoor in Nederland), te installeren op een van haar nieuwe multipurpose schepen die in 2025 opgeleverd zullen worden en onder tijdbevrachting zullen varen.
MOL heeft de “MOL Group Environmental Vision 2.2” opgesteld en als doel gesteld om tegen 2050 een netto nul uitstoot van broeikasgassen te bereiken. Een van de belangrijkste strategieën om dit doel te bereiken is de “introductie van schone energie, verdere energiebesparende technologieën” en de groep is van plan om 25 schepen uitgerust met de Wind Challenger te lanceren tegen 2030 en 80 schepen tegen 2035.

WASP EZS

Windassist sponsor

MOL Group wil niet alleen bijdragen aan de vermindering van broeikasgasemissies van de eigen groep, maar ook aan de vermindering en decarbonisatie van de samenleving als geheel door middel van het veilige beheer en de efficiënte exploitatie van haar milieuvriendelijke vloot die gebruik maakt van windvoortstuwingstechnologie, zoals de Wind Challenger.

Bron: Shipping Herald.

Windassist sponsor