Scheepsbouw & Techniek

CargoKite en lomarlabs gaan samenwerken

Het innovatiecentrum van Lomar Shippings, lomarlabs, heeft een samenwerkingsovereenkomst getekend met de maritieme deep-tech start-up CargoKite voor de ontwikkeling van een nieuwe klasse van microschepen die grote kites gebruiken als belangrijkste voortstuwings.

Het ontwerp is gericht op vervoer met lage of nul emissie en heeft als bijkomend voordeel dat het op elk moment in meer uitdagende en niche-trades kan opereren. De eigen, AI-gestuurde routeplanner van het schip berekent de optimale route en bepaalt de geschatte aankomsttijd van het schip op basis van de actuele weersomstandigheden.

Stylianos Papageorgiou, Managing Director van lomarlabs, zei: “Dit radicaal nieuwe scheepstype heeft de potentie om de manier waarop haven- en maritieme logistiek worden georganiseerd te herdefiniëren. Het zorgt voor een paradigmaverschuiving in de operaties, die nu pas mogelijk wordt dankzij de vooruitgang in automatiseringstechnologieën. Bovendien belooft het een baanbrekende oplossing voor fossielvrije scheepvaart te worden.”

De CargoKite-technologie is een spin-off van de Technische Universiteit van München en zal verder worden verbeterd door samen te werken met lomarlabs. De eerste schepen zullen in 2027 te water worden gelaten. Marcus Bischoff, medeoprichter en CTO van CargoKite: “Deze samenwerking biedt CargoKite directe toegang tot een toonaangevende, klimaatbewuste rederij en heeft als doel de bouw van onze CargoKite-schepen te versnellen. De teams van Lomar en lomarlabs leveren expertise in alle aspecten van scheepseigendom, -bouw en -exploitatie in combinatie met de visie die we delen voor het bouwen van duurzame scheepvaarttechnologie van de toekomst. Deze samenwerking is gericht op het ontwikkelen van zeetransport dat niet alleen 100% emissievrij is, maar ook de doelen van moderne supply chains ondersteunt: maatwerk, just-in-time levering, volledige transparantie en kostenbesparing.”

De wereldwijde scheepvaartindustrie is cruciaal voor de wereldeconomieën en moet een rol spelen in de groene transitie door haar eigen uitstoot aan te pakken. Scheepseigenaren en -exploitanten werken wereldwijd aan verbeterde efficiëntie en schonere brandstoffen, maar deze acties alleen zijn waarschijnlijk niet genoeg om de emissiereductiedoelstellingen van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) te halen.

WASP EZS

Windassist sponsor

Nicholas Georgiou, CEO van Lomar: “Willen scheepseigenaren en -exploitanten op kosteneffectieve wijze voldoen aan de ambitieuze wettelijke doelstellingen, dan moeten we een golf van nieuwe oplossingen zien die verder gaan dan de momenteel beschikbare technologieën. Deze samenwerking is gericht op het aanbieden van een nieuwe generatie zeetransport en speelt een cruciale rol in de uitdagende taak om maritieme activiteiten koolstofvrij te maken. Het is opnieuw een voorbeeld van onze toewijding aan het bevorderen van innovatieve technologie.”

Het nieuwste prototype van CargoKite demonstreert zijn technologie in een echte omgeving. In 2023 ontwikkelde CargoKite een Proof of Concept met een negen meter lange catamaran uitgerust met een kitesysteem en eigen hydrofoil. Dit demonstreerde met succes de nieuwe interactie van bekende technologieën en onderstreepte het potentieel van CargoKite om de scheepvaartindustrie positief te verstoren. CargoKite bevindt zich nu in de ontwerpfase van zijn eerste schip van formaat en de bouw van zijn demonstratieprototype.

Bron: persbericht cargokite.com, lomarlabs.com

Windassist sponsor