Zeilvracht

Juren Ae, een nieuw zeilvrachtschip voor de Marshalleilanden

Op de Asia Shipbuilding Yard op Geoje Island, Korea werd de SV Juren Ae gedoopt: het eerste windaangedreven Pacific Island Sailing Supply schip voor binnenlands zeetransport op de Marshalleilanden en in de Pacifische regio.

Deze belangrijke prestatie is mogelijk gemaakt door de samenwerking van het GIZ-project “Low Carbon Sea Transport” en verschillende partners, waaronder de Hogeschool Emden-Leer (HEL), de Marshall Islands Shipping Corporation (MISC), Asia Shipbuilding, Kostec en andere nationale partners die zich inzetten voor duurzame scheepvaartoplossingen in de Republiek der Marshalleilanden.

Duurzame ontwikkelingshulp

Het Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) is een Duitse ontwikkelingshulporganisatie die zich wereldwijd inzet voor een duurzame toekomst. GIZ deed al veel ‘op land’; in Afrika lopen verschillende hulpprojecten die actief door GIZ, met eigen projectleiders in de regio worden ondersteund. De steun aan een maritiem project is een relatief nieuwe uitbreiding van het projectenprogramma.
De Republiek der Marshalleilanden (RMI) vertrouwt op maritiem transport voor economische activiteit, connectiviteit en veerkracht. Connectiviteit, vooral voor de afgelegen eilanden en atollen, is van vitaal belang voor de toegang tot diensten en sociaaleconomische kansen voor de burgers. Zeetransport zorgt ook voor onderwijs, gezondheidszorg, milieu- en economische ontwikkeling en speelt een rol bij het opvangen van de gevolgen van klimaatverandering.

Duurzaam vervoer als expliciete doelstelling

Aangezien RMI bijna volledig afhankelijk is van geïmporteerde fossiele brandstoffen, zijn de kosten van dergelijke diensten hoog en drukken ze zwaar op het nationale budget en dat van huishoudens. Een verschuiving naar hernieuwbare energiebronnen zou deze last kunnen verlichten en het land een meer inclusieve en duurzame economische groei kunnen bieden.
De RMI is een wereldleider op het gebied van maatregelen tegen klimaatverandering en het enige land dat binnenlands zeevervoer expliciet heeft opgenomen in zijn Nationaly Determined Contributions (NDC’s). In december 2020 heeft het land zich ten doel gesteld om de uitstoot van broeikasgassen door de binnenlandse scheepvaart tegen 2030 met 40 procent te verminderen. De vergelijkingsniveaus waren die van 2010. Volledige decarbonisatie moet in 2050 zijn bereikt.

BSC

Windassist sponsor

Breed opgezet project

Een aantal bij het project betrokken inwoners van de Marshall Eilanden

Door het zeetransport van RMI groener te maken en de energie-efficiëntie te verhogen, helpt het project het land zijn nationaal vastgestelde bijdrage te leveren. Uiteindelijk zal dit de transportkosten verlagen en ten goede komen aan overheidsinstanties, particuliere bedrijven en de bevolking van RMI.
Het project introduceert een breed scala aan klimaatvriendelijke oplossingen. Een daarvan is het ontwikkelen en testen van koolstofarme voortstuwingstechnologieën in samenwerking met partners. Andere stappen zijn het opleiden en trainen van scheepsbemanningen en onderzoekers en het gebruik van moderne energie-efficiënte zeiltechnologieën en hernieuwbare energie. Het project bestaat uit twee fasen. Eerst wordt samengewerkt met partners om de economische efficiëntie en uitstoot van de vloot te beoordelen. De basisgegevens hiervan worden gebruikt om verschillende koolstofarme voortstuwingstechnologieën te ontwikkelen en te analyseren voor alle behoeften van de scheepvaart.
De Juren Ae is het sluitstuk van het project, waar alle activiteiten in samenkomen. Naast deze activiteiten biedt het project ook beleidsondersteuning aan de regering van de RMI gedurende de looptijd van het project. Dit komt onder andere tot uiting in klimaatonderhandelingen bij de Internationale Maritieme Organisatie (IMO) en het Raamverdrag van de Verenigde Naties inzake klimaatverandering (UNFCCC).

Traditionele naam

De naam “Juren Ae” is Marshalles en verwijst naar een van de belangrijkste peddels van de traditionele outrigger kano die al eeuwen wordt gebruikt in de atolnatie en schepen in de gewenste richting stuurt.
Het evenement werd bijgewoond door hooggeplaatste politici, waaronder de Marshallese delegatie, bestaande uit Transport Minister Kendall, Onderwijs Minister Bejang en zijn vrouw mevrouw Mary Bejang, die haar zegen gaf als peettante van het schip, en Project key stakeholder Ambassadeur Albon Ishoda, die ook is aangesteld als Speciaal Gezant voor Maritime Decarbonization.
De Juren Ae, met haar stevige romp en grote zeilen, vervoert meer dan alleen vracht en passagiers. Het weerspiegelt verhalen van veerkracht die tot 80% besparing van CO2-uitstoot opleveren in vergelijking met de rest van de MISC-vloot.

Meer informatie is te vinden op de bron: de website van het GIZ.

Windassist sponsor