Windaangedreven PCTC-model strijdt met orkaanwinden
Drie onderzoeksinstituten voeren samen met Oceanbird windtunneltests uit op het ontwerp van de Orcelle Wind, die ’s werelds eerste door wind aangedreven Pure Car and Truck Carrier (PCTC)’ moet worden.
De proeven zijn bedoeld om de interactie tussen romp en zeil te optimaliseren, de afstand tussen de zeilen te verfijnen en drie commandobrugontwerpen te beoordelen op hun invloed op de prestaties van het schip.
De nieuwbouw, een concept dat voor het eerst werd bedacht in 2017, is ontworpen om voornamelijk te vertrouwen op wind voor de voortstuwing en het project is een hoeksteen van de strategie van Wallenius Wilhelmsen om emissies te verminderen, met als doel een eerste reis voor de Orcelle Wind eind 2026 of begin 2027. Wallenius Marine zei dat het model zou worden getest “in orkaanwinden”.
Zes vleugelzeilen
De tests omvatten een schaalmodel van 1,2 ton, gebouwd door RISE Marine (voorheen SSPA), dat de romp van het schip en zes geavanceerde vleugelzeilen combineert in een windtunnel die snelheden tot 250 km/u kan bereiken (250 km/u = 135 knopen wind, = ± 21 Beaufort, red.). Eerder werden vleugelzeilen onafhankelijk van elkaar getest zonder romp, maar deze combinatie van romp en meerdere vleugels in een grote tunnel met een model op deze grootte maakt deze test uniek.
Deze testronde omvat:
- De interactie tussen de scheepsromp en zes hightech vleugelzeilen.
- Het testen van de optimale afstand tussen romp en vleugel voor maximale prestaties.
- Het testen van drie verschillende typen commandobruggen en hun invloed op de prestaties van het schip.
- Hoe “niet-ontwerpomstandigheden” de werking van het schip beïnvloeden, zoals wanneer een vleugelzeil onder de verkeerde hoek of op de verkeerde plaats wordt geplaatst.
- Gegevens voor de ontwikkeling van vleugelbesturingssystemen
Live tests op zee
“We bevinden ons momenteel in een centrale fase van het ontwerpproces waarin we ervoor willen zorgen dat ons ontwerp aan alle technische en operationele eisen voldoet voordat we het tenderontwerp afronden”, zegt Carl Fagergren, Senior Project Manager bij Wallenius Marine.
Het project bouwt voort op Oceanbirds installatie van een fundering voor vleugelzeilen op de PCTC Tirranna tijdens haar droogdok in juni in Zhoushan, China. Gefinancierd door het Orcelle Horizon programma van de EU, zal de Tirranna in 2025 live zeetesten ondergaan met een vleugelzeil op ware grootte, wat gegevens zal opleveren om het ontwerp van Orcelle Wind te verbeteren.
Bron en beeld: World Cargo News (alleen voor abonnees).


