Alleen als iedereen meehelpt, lukt het
Het internet is gratis, maar alles wat je erop doet kost geld. Dat geldt ook voor de stichting Zeepost. Zonder de hulp van abonnees en donateurs gaan we het komend jaar niet zomaar redden.
Het leek een overzichtelijke onderneming, toen we eraan begonnen: er waren veel abonnees die de nieuwsbrieven ontvingen, en er waren adverteerders. Beiden zorgden voor inkomsten, waaruit de software betaald werd die Wouter gebruikte om het nieuws op te maken en te versturen. In feite konden we alles zo overnemen, dachten we.
Maar dat bleek al snel een illusie. Willem, onze webmaster, kwam al snel tot de conclusie dat een groot deel van de ‘achterkant’ van de sites en de nieuwsbrieven hard aan vernieuwing toe was. Contracten liepen af, er was verouderde software, en op een mobieltje zag je niet per se hetzelfde als op een computerbeeldscherm, terwijl dat wel zo hoort in deze tijd. Een groot deel van de lopende advertenties was bovendien al betaald aan Wouter; geld dat niet zomaar doorgeschoven kon worden. En een meerkoppige redactie, die het niet zoals Wouter allemáál voor niks kan doen, betekende een extra aanslag op de begroting.
Gunfactor
Niettemin is het afgelopen jaar succesvol verlopen: er was voldoende nieuws, en financieel hielden we het hoofd boven water. Maar, zo bleek toen we de balans van het afgelopen jaar opmaakten: het huis van de ‘Posten’ staat nog niet in brand, maar in financieel opzicht krijgen we het wel warm onder onze voeten. De stichting is op dit moment te afhankelijk van de – gelukkig – zeer goedgezinde adverteerders. De Zeepost en de Scheepspost trekken vanouds een aantal betrokken bedrijven die zich graag laten zien, en ook voor de Zeilpost is een toenemende belangstelling. Die adverteerders hebben we hoog, en we bekijken dan ook actief hoe we ze nog zichtbaarder kunnen maken.
85% van de abonnees betaalt niet
De Nieuwsbrieven zijn echter wel een zorgenkindje. Behalve de sites, die gratis toegankelijk zijn en blijven, stellen enorm veel mensen de wekelijkse toezending van een of meerdere nieuwsbrieven op prijs. Dat gaat bij elkaar om duizenden abonnees, waar we heel blij mee zijn. Zij worden uitgenodigd om vrijwillig bij te dragen: voor 20 euro per jaar krijgen ze wekelijks de nieuwsbrief (of -brieven) van hun keuze toegestuurd. En hoewel we vinden dat dat geen hoog bedrag is, betaalt slechts een kleine 15% van de abonnees die bijdrage. En dat is helaas te weinig om die nieuwsbrieven in stand te houden.
Beschikbaarheid blijft voorop
Indachtig onze wortels, willen we de nieuwsvoorziening niet achter een betaalmuur zetten. Nog afgezien van of dat commercieel handig zou zijn: we kiezen er principieel voor om het nieuws voor iedereen beschikbaar te houden. Dat neemt echter niet weg, dat we die vrijwillige bijdrage van 20 euro per jaar (en het mag ook meer zijn, uiteraard) wel heel hard nodig hebben om te blijven voortbestaan.
Als vragende partij is het natuurlijk lastig om heel hard op de trom te slaan. We beseffen ook goed dat in de sectoren waar wij over schrijven het geld niet voor het oprapen ligt. Niettemin zijn we ervan overtuigd dat een jaarlijkse bijdrage, ter grootte van misschien een paar luttele meters touw voor uw schip, niet teveel gevraagd is. Dus bent u abonnee op een of meerdere nieuwsbrieven, dan hopen we van harte dat u daar ook iets tegenover wilt stellen. Een donatie overmaken is supermakkelijk via onze donateurspagina. Maak er gebruik van: we hebben u keihard nodig!


