Grain de Sail III in de steigers
Grain de Sail, een pionier in gedecarboniseerde maritieme logistiek, heeft plannen aangekondigd om zijn derde vrachtzeilboot te bouwen, de Grain de Sail III.
Dit pure zeilschip wordt een 360-voet containerschip, gepland voor lancering in 2027, dat in staat is om ongeveer 200 twintig-voet equivalente eenheden te vervoeren met een maximale laadcapaciteit van 3.000 metrische ton en de Atlantische Oceaan over te steken in slechts ongeveer 13 dagen.
Het schip zal decarbonisatiepercentage van meer dan 90% bereiken, dankzij drie masten uitgerust met 4.000 m² aan zeilen. De maximale doorvaarthoogte van 62,5 meter zal het mogelijk maken om onder bruggen langs belangrijke maritieme routes door te varen (Verrazzano-brug, Panamakanaal, enz.). De intrekbare zwaarden zorgen voor goede prestaties aan de wind en beperken de diepgang bij de kade. Het doel is om een bijna energieneutraal schip te ontwerpen door middel van sterke koude en warmte-isolatie. Krachtige hydrogenerings technologieën die Grain de Sail al heeft ontwikkeld voor haar huidige vrachtzeilschepen, zorgen voor autonome en koolstofvrije productie van energie aan boord.
Net als bij Grain de Sail II zorgt een houtpelletketel voor verwarming en warm water voor het comfort van de bemanning.
De operationele ervaring van Grain de Sail die is opgedaan met zijn eerste twee vrachtzeilschepen, biedt essentiële en ongeëvenaarde feedback in de sector. Met Grain de Sail III wil het bedrijf concrete oplossingen bieden op basis van zijn beoordeling van de behoeften en beperkingen van windaandrijving. De Grain de Sail III, geregistreerd onder het Franse internationale register (RIF), zal voldoen aan de behoeften voor windaangedreven maritiem transport die het bedrijf gedurende meerdere jaren heeft geïdentificeerd.
Sinds 2013 is het bedrijf een koffiebrander en chocolatier en sinds 2020 exploiteert het ook een vloot vrachtzeilschepen met zeer lage koolstofemissies (minimaal -90%). De schepen, geregistreerd onder het Franse internationale register (RIF), exporteren Franse producten naar New York en importeren biologische cacao en groene koffie uit Latijns-Amerika, evenals grondstoffen voor andere verzendklanten. Via haar voedselproductie-eenheden, maritieme activiteiten en expeditiediensten wil Grain de Sail Group haar commerciële aanwezigheid in de VS en vervolgens Europa in de koffie- en chocoladesector geleidelijk uitbreiden, terwijl ze tegelijkertijd haar vloot van schepen uitbreidt om de koolstofarme maritieme logistiek over de Atlantische Oceaan tussen Europa en de VS te versterken.
“Met Grain de Sail III tonen we onze ambities en versterken we ons leiderschap in het koolstofarme maritieme transportsegment. Om windaangedreven transport toegankelijk te maken, moeten we de schaal veranderen en dat is wat we gaan doen met een puur zeilend containerschip”, aldus Oliver Barreau, medeoprichter en president van Grain de Sail.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd in Dwarstuig, het alumniblad van de Enkhuizer Zeevaartschool.


