Neoliner Origin te water gelaten
Het langste zeilvrachtschip ter wereld, de 136 meter lange Neoliner Origin, werd op 31 januari te water gelaten in Turkije en wordt in de komende maanden uitgerust met twee 76 meter hoge Aerorig-achtige solid-sails.
Door een lijntje door te hakken werd de champagne losgelaten door de Franse ambassadeur in Turkije, Isabelle Dumont. In haar toespraak noemde ze de Neoliner Origin “meer dan alleen een vrachtschip: het is een symbool van hoop, duurzaamheid, decarbonisatie, en respect voor biodiversiteit”
Een video van de tewaterlating is te zien op het Turkse YouTube-kanaal Sharjah24 News, klik hier.
Voor initiatiefnemer en ontwerper Jean Zanuttini was het een emotioneel moment. Hij begon al in 2011 met de ontwikkeling. Die komt nu in een stroomversnelling. Het ro-ro zeilschip zal in de zomer van 2025 Turkije verlaten met volle ruimen, op weg naar de Franse haven Saint-Nazaire, voordat het aan zijn eerste ronde naar Noord-Amerika zal beginnen. De Neoliner zal daarbij het Franse eiland Saint-Pierre-et-Miquelon, de Amerikaanse haven Baltimore en Halifax in Canada aandoen. Vracht en passagiers voor de eerste reis zijn al geboekt.
Solid-sails

Voor het zover is zal het schip bij de werf RMK Marine net onder Istanbul afgebouwd worden. De afgelopen jaren circuleerden tekeningen van de Neoliner Origin met allerlei verschillende tuigages. Op de vooral van voren klassiek ogende romp zijn de roterende mastvoeten en gieken al te zien. Aanvankelijk gepland met een duplex tuigage, koos Neoline er in 2022 voor om de Neoliner uit te rusten met een Solid Sail tuigage, ontwikkeld door Chantiers de l’Atlantique. Twee ophaalbare zwaarden moeten de koersvastheid en efficiëntie van navigatie onder zeil bevorderen. De masten zijn 76 meter hoog en voeren samen 3000 m2 zeil. Het schip kan 5000 ton vracht vervoeren.
Naast de zeiltuigage heeft het schip overigens ook nog een diesel-elektrische voortstuwing van 4000 kw. Na plaatsing van de tuigage zal er nog een klein half jaar afwerking, proefvaarten en finetuning nodig zijn.
Tweede schip
Met ongeveer 90 procent van de wereldhandel die over zee gaat, is de maritieme transportsector verantwoordelijk voor ongeveer drie procent van de uitstoot van broeikasgassen, volgens de Internationale Maritieme Organisatie. Er zijn twee proefschepen gepland op basis van dit concept, dat een eerste stap zal zijn voordat grotere afmetingen en andere scheepvaartsectoren worden overwogen. Het project kreeg steun van de Franse openbare investeringsbank (BPI) en de Franse rederij CMA-CGM. Zanuttini zei dat de scheepswerf binnenkort zou beginnen met het werk aan een tweede soortgelijk schip.
Passagiersaccommodatie
Met een bemanning van 13 personen zal het schip ook plaats bieden aan 12 passagiers in tweepersoonshutten van 27 m², elk met een balkon. Passagiersovertochten, op de markt gebracht door Sailcoop, beginnen in de zomer van 2025.
Bron: persberichten Neoliner
Meer over het schip in ons artikel van december 2024.


