WASP

Duitse Windassist-projecten boeken vooruitgang

De Hogeschool Emden/Leer doet, in samenwerking met onder andere het Fraunhofer Instituut en Mariko GmbH, onderzoek naar het ontwerp en de toepassing van zeilende vrachtschepen. Onlangs zijn de eerste resultaten van verschillende lopende projecten gepubliceerd.

Ondanks dat er al een stuk of wat schepen rondvaren met windvoortstuwing staat de ontwikkeling en optimalisatie van deze technologie natuurlijk niet stil.

Binnen het FlettnerFLEET-project zijn de eerste sleeptests van een nieuw ontworpen scheepsmodel succesvol afgerond. Het project richt zich op de ontwikkeling van Flettner-rotortechnologie en het optimaliseren van scheepsontwerpen voor het gebruik hiervan.

In het kader van het RASANT-project is het eerste conceptontwerp gepresenteerd van een general cargo-schip, ontwikkeld in samenwerking met de Duitse rederij Rörd Braren, die momenteel al een schip met Flettner-rotor in de vaart heeft. Het doel van RASANT is het ontwerpen van een klimaatneutraal vrachtschip, geschikt voor het moderne maritieme verkeer. Het concept voorziet in negen vaste vleugelzeilen, die gemiddeld meer dan 50% van de voortstuwing moeten leveren.

BSC

Windassist sponsor

Eerder werkten dezelfde partners aan het ontwerp van de Juren Ae, een zeilend vrachtschip dat inmiddels actief is rond de Marshall Eilanden. In samenwerking met het Havenmuseum in Hamburg wordt dit najaar een tentoonstelling over het project ingericht aan boord van de historische Peking. Ook zijn er plannen voor de ontwikkeling van een grotere variant van de Juren Ae voor de Duitse rederij Timbercoast, bekend van het zeilende vrachtschip Avontuur.

Bronnen en beeld: de websites van FlettnerFleet en Rasant.

Windassist sponsor